Thursday, December 31, 2009

2010



Sekadar renungan untuk sahabat....selamat tahun baru, ayuh jadikan tahun 2010 ini lebih baik dari sebelumnya...


Perhimpunan Karisma Nasional 2009

Tanpa bekalan, pendakwah mudah gugur

a
BUKIT DAMANSARA, 26 Disember - Seorang pendakwah muda perlu menyediakan dirinya dengan pelbagai ilmu dan ketrampilan kerana tanpa bekalan secukupnya, cabaran dan tekanan akan menjadikan dirinya mudah tergelincir dari landasan dakwah. Antaranya adalah ilmu berkaitan apa yang hendak disampaikan dan cara penyampaiannya. Seorang pendakwah yang baik perlu memahami apa itu Islam dan tahu pula bagaimana hendak membuat orang lain tertarik untuk mendengar tentang Islam itu daripadanya.
Bekas Profesor Madya Fakulti Syariah, Akademi Islam, Universiti Malaya, Ustaz Alias Othman menitipkan noktah tersebut dalam penyampaiannya berkaitan bekalan di jalan dakwah buat para pemuda bertajuk 'Persiapan Para Du'at Sepanjang Perjalanan Dakwah'. Beliau diundang membuat pengisian sempena Perhimpunan KARISMA Nasional (PKN) 2009 di Masjid Umar Al-Khattab di sini semalam.
a"Kedua-dua perkara ini (bahan dakwah dan kemahiran berdakwah) perlu ada pada diri anda semua, dan persiapannya adalah gabungan kaedah klasik dan semasa," bicaranya.

"Anda juga perlu menguasai ilmu yang mampu menentukan sama ada sesuatu perkara itu selari dengan syariat atau tidak, yakni memastikannya tidak bercanggah dengan nas, bersesuaian pula dengan keadaan masyarakat setempat (mudah diterima oleh orang awam), bersifat adil dalam mengkritik sesuatu dengan menyatakan keburukan dan kebaikannya sekali, tahu meletakkan keutamaan dalam melakukan sesuatu tindakan dan mampu berpegang kepada nas yang lebih selamat andaikata terdapat dua nas yang kelihatan saling bercanggah," jelas beliau lagi.

Bertolak dari situ, pendakwah perlu pula mahir melaksanakan operasi serta bijak dalam pengurusan dan keterampilan diri. Menurutnya, pendakwah ibarat doktor yang harus pergi kepada pesakit untuk merawatnya. Jadi dia perlu berketerampilan, umpamanya dari sudut psikologi dan bahasa.

Sungguhpun membincangkan perkara serius, para perwakilan yang mendengar kelihatan segar kerana penyampaian beliau dibantu pertunjukan multimedia menarik diselang-seli dengan jenaka bersahaja dan santai.

Agak lucu dan terpukul hadirin apabila Ustaz Alias yang diketahui menguasai ilmu agama dan syariah ini mengusik berkaitan isu bahasa, "Saya sangat sakit hati dan sakit telinga apabila mendengar orang menggunakan perkataan 'mereka-mereka' (sepatutnya 'mereka') dan 'para-para hadirin' (sepatutnya 'para hadirin')." Kemudian, dengan nada berseloroh, beliau menjelaskan 'para-para' adalah tempat ibunya menyimpan belacan ketika beliau masih kecil dahulu.

Ilmu lain yang harus dipelajari adalah ilmu berkaitan organisasi termasuk gerakan, pendekatan, visi, misi dan strategi dakwah serta ilmu berkaitan pengurusan.

"Selain itu, anda juga perlu tahu tentang Islam dan musuh Islam, masyarakat dan komunikasi. Ertinya, kalau kita nak sampaikan Islam, kita kena tahu apa itu Islam, bak kata pepatah, 'minta sisik pada haruan, minta sengat pada keli.' Jangan minta sisik pada keli, atau minta sengat pada haruan," katanya.

aBeliau mengingatkan perwakilan supaya menguatkan hubungan dengan Allah dalam menghadapi tekanan-tekanan yang mendatang. Persediaan bagi membina daya tahan diri, fizikal dan kewangan juga amat penting bagi mengekalkan stamina perjuangan, di samping memastikan wang yang digunakan halal dan dapat diurus dengan baik.

"Hiduplah secara sederhana, berbelanjalah di bawah paras kemampuan dan didiklah keluarga berjimat cermat. Akhirnya, buatlah simpanan kekal walaupun sedikit, buat perancangan kewangan bulanan dan elakkan pembaziran," katanya lagi.

Pada usia 68 tahun, Ustaz Alias tampak masih bertenaga dan intonasi suaranya tidak banyak berubah jika dibandingkan dengan 20-30 tahun yang lalu. Formula beliau ialah sentiasa bersemangat memperjuangkan kebenaran serta yakin dengan pertolongan Allah.

Perhimpunan KARISMA Nasional 2009 pada 25-26 Disember tahun ini menginjak usia 10 tahun penubuhannya dan tema yang dipilih ialah 'Sedekad Mengukuh Tekad'. Kira-kira 300 perwakilan hadir dalam PKN kali ini.




 

Tuesday, December 29, 2009

Cerita Kedua

Tersengguk-sengguk saya di atas kerusi malas menunggu adik saya yang diperiksa tekaknya oleh Dr.
" Alhamdulillah, keadaan adik awak semuanya ok, keadaan tekaknya sangat baik untuk dibedah" kata Dr
"Alhamdulillah. so Dr bila adik saya kena mula puasa" tanya saya pada Dr sambil melihat jam di dinding wad yang menunjukkan pukul 10.00 mlm.
"Mula pukul 12 la.." berbisik-bisik saya dengan adik.
" ok saya keluar dulu, kalau ada apa-apa boleh cari nurse, insya Allah nurse akan bagitahu saya, kalau nak solat kat sini kiblat arah sini  ( sambil mengangkat tangan ), takpun surau muslimat sebelah wad ni sahaja..assalamualaikum" balas Dr tu sambil  beredar dari wad.
Prosedur pemeriksaan diakhiri dengan jururawat memberi ubat tidur dan memeriksa tekanan darah adik saya untuk memastikan dia tidur awal dan mendapat rehat yang secukupnya..

Alhamdulillah, pantas sungguh ubat tidur itu bertindak...nyenyak farah tidur di atas katil hospital walaupun pada mulanya dia merengek-rengek mahu balik ke rumah mummy( ibu angkatnya). Lega hati saya...sekurang-kurangnya dia dapat rehat secukupnya, dan insya Allah tidak ada apa-apa masaalah berlaku semasa pembedahan esok.

Saya pula tidak berniat untuk kemana-mana, memandangkan sudah lewat malam dan saya berseorangan. Dengan keadaan sekeliling yang gelap dan bilik wad itu hanya ada saya dan adik, kerana tiada pesakit baru yang masuk..Saya teruskan masa-masa yang ada dengan membaca "Kisah Cinta Di Dalam Al-Quran". Setiap helaian diselak dengan kemas dan terpesona kerana setiap cerita cintanya sungguh agung...peristiwa yang berlaku di zaman Rasulallah saw, menceritakan bagaimana hebatnya cinta umat nabi terhadap Allah swt.


Sesekali melihat jam di dinding, arghhh sudah menghampiri pukul 3.00pg...sungguh tidak sedar, rupanya sudah 3 jam saya leka membaca. Mana tidaknya, dengan suasana air cond yang sejuk, keadaan bilik yang tenang dan sunyi. Sudah pasti menjadikan diri saya sangat selesa..Melihat keadaan sekeliling dengan 3 lagi katil wad yang tersusun kemas ( bilik wad adik saya sebenarnya untuk 4 orang) kerana tiada pesakit lain, membuatkan saya buat keputusan untuk tidur di salah satu katil yang ada.

Sebelum tidur saya ke tandas terlebih dahulu, perlahan-lahan memulas tombol pintu wad, supaya tidak mengejutkan orang lain yang dah tidur..perlahan-lahan berjalan kerana tiba-tiba saya diserang rasa pening ( tido lambat agaknya). Masuk tandas..berus gigi dan basuh muka..seram sejuk jugak keadaan bilik air hospital pagi-pagi ni...arghh saya buat-buat biasa je..Selesai sahaja saya berjalan balik ke wad adik saya, sebab pening sangat saya jalan sambik menunduk ke lantai sahaja...tak mampu pun nak angkat kepala...tiba-tiba

" Allah Huakbar, sakitnya,  " dengan tidak sengaja saya menjerit apabila dengan tiba-tiba sesuatu yang besar melanggar
" Maaf-maaf, saya tak perasan ada orang tadi" suara yang agak kasar membalas
Saya mendongak melihat apakah yang telah melanggar saya tadi, Alahmdulillah orang, bukan benda lain...hehe...tapi saya tergamam....

"Sakit ke" suara kasar itu bertanya...

saya masih tergamam...

"Awak sakit ke" diulang lagi soalan tu, kerana soalannya tidak berjawab
" Sakit sikit je, takde pe2..." saya spontan membalas untuk pertanyaan kali kedua...
" Maaf sekali lagi, saya betul-betul tak sengaja..biasanya waktu-waktu macam ni takde orang lalu kat sni..tu yang saya menonong jalan. tak perasan awak tengah berjalan bertentangan saya dalm keadaan lampu malap-malap ni "( waktu malam, jururawat akan menutup sebahagian lampu)  balas dia..
"Awak jaga pesakit ke? " tanya dia
"Haah, jaga adik saya..dia, insya Allah akan dibedah esok untuk buang tonsil nya.., erm..aaa..buat pe kat sni?" jaga orang sakit jugak ke? " tanya saya kembali
 "hehe, haah, jaga orang sakit, semua yang sakit kat sini saya jaga" dia jawab soalan saya dengan disertai gelak-gelak kecil.
" ha?, semua...(saya dengan keadaan pening kepala..bertambah kerut dahi,) ...aaaa, bair betul betul dia ni...ngomel saya
 " saya Dr la kat sni, sepatutnya bertugas siang tadi..tiba-tiba  malam ni kena oncall pulak, sebab Dr satu lagi ade kecemasan..tadi baru lepas rawat sorang  pesakit ni, tiba-tiba dia muntah darah, dia pun ada tonsil bengkak..sakit yang lebih kurang adik awak..cuma dia punya dah teruk dan dan mula bernanah di area tekak dia" panjang lebar dia memberitahu, dan seakan memahami kebluran saya sebelum ini kerana hanya memberi respon ha?, semua.
"oooo, tula saya pun pelik gak, awak cakap tadi awak jaga semua...saya pun tak faham jawapan awak tadi..., maklum la dah 3.00 pagi, saya pulak dari pagi tak tidur lagi..otak pun dah slow sikit..ditambah pulak pening kepala ni makin menjadi-jadi" balas saya unutk mempertahankan diri yang jelas nampak blur pada ketika itu.
Perbualan kami berakhir, dengan dia menyuruh saya tidur di ruang solat wanita, bersebelahan wad adik saya...katanya keadaan lebih selamat berbanding tidur dalam wad...

Saya ikutkan sahaja nasihatnya, memandangkan dia lebih arif dengan keadaan di hospital tu.

saya lapikkan kepala dengan beg tangan saya dan beralaskan sejadah...

Tiba-tiba...

Satu panggilan dari talipon bimbit saya...

diteliti no si pemanggil nya..

tidak bernama...bererti saya tidak menyimpan no yang mendail tersebut..

Saya angakatkan je, mungkin kawan-kawan yang guna no orang lain dan ada kecemasan atau benda penting...

"Assalamualaikum, sape ni?" tanya saya dengan rasa ingin tahu...

" Walaikumsalam, ni ***** , saya Dr yang terlanggar awak tadi...sori ganggu, saya dapat no hp awak dari fail adik awak, lupa nak pesan tadi... kunci pintu surau tu...jangan bukak selagi tak subuh, jaga diri baik dan ada apa-apa boleh cari saya dekat bilik Dr di hujung laluan nak ke wad adik awak" dia membalas
"oo...ok2..insya Allah takde pe2 akan jadi...subuh pun tak lama lagi, syukran bagitahu" balas saya.
Saya hanya dapat lelapkan mata untuk sejam sahaja, asyik-asyik terjaga...mungkin kurang selesa kerana bukan dirumah...selesai subuh, saya kembali ke wad adik, kejutkan dia untuk solat...

Buat ni buat tu, masa berlalu...jam sudah masuk pukul 8.30 pagi...Adik saya akan ke dewan bedah pada pukul 9.00pg..

Saya iring adik bersama 2 lagi jururawat ke dekat bedah di tingkat bawah..., buka sahaja pintu lif...Ya Allah, terserempak lagi dengan pemilik suara kasar itu..dia jelas kelihatan seakan-akan gembira dengan pertemuan tidak dijangka di dalam lif itu...

Memang tak boleh nak elak lagi dah, kerana iut lah satu-satunya laluan ke dewan bedah, jadi....Masuk dalam lif..buat seperti biasa., saya hanya menunduk melihat lantai lif tanpa menyapanya yang seakan-akan ingin berkata sesuatu pada saya...

Selesai adik saya di masukkan ke dewan bedah, saya pula menunggu diruangan menunggu..

Tiba-tiba...

Masuk Mesej...
Selamat pagi,  segan pulak nak tegur awak dlm lif tadi..semoga adik awak selamat dan sihat lepas dibedah nanti...ingatkan dia untuk 2 3 hari ni selepas bedah, jangan makan benda panas-panas dan pedas..biar tekak tu rehat sekejap....lain masa jumpa lagi ^_^..harap-harap...hehe
 Mesej itu saya baca dan biarkan tidak berbalas, tidak ada sebab untuk saya terus membalas dan saya sebenarnya sedikit marah apabila dia menyalah guna kan fail adik saya, dengan mengambil no hp saya melalui fail tersebut..walaupun niat dia mgkin ikhlas untuk berkawan..cuma bagi saya kaedahnya sudah tidak kena..

Maaf ea, kerana tuan Dr telah berjumpa manusia yang pelik macam saya...

Manusia yang sangat pelik tatkala berhadapan dengan lelaki bukan muhrim yang cuba mendekatinya..

Bukan kerana saya anti lelaki..

tapi.....saya takutkan yang di Atas....bukankah sesuatu yang kita buat andai tiada tujuan...benda itu jadi sia-sia?

Bukan kah...dalam dua manusia bertemu, jika mendapat tindak balas antara keduanya..dengan mudah pertemuan buat kali kedua menjengah?

Arhh...saya tidak mahu memulakan sesuatu yang memudahkan saya menghampiri zina...


So tuan Dr...boleh jelaskan apa tujuan untuk membalas mesej dan menjawab panggilan awak?

 Hentikan dari terus sms saya dengan mesej-mesej kosong mahupun sekadar mahu *****.....


Bukan kerana dia Dr mahupun apa....sesiapa pun yang buat begitu, Dr ke, polis ke, kawan ke, ..sama effectnya dari saya...

Alangkahnya Hidup Bersyariat...

Gunakan cara yang betul, insya Allah saya ok..feedback nya pun ok...

Nota 1: Dua orang dengan pekerjaan yang sama..tapi akhalak dan jati diri yang berbeza..

Nota 2: Hanya tinggal satu lagi cerita yang saya berhutang dengan pembaca, mengenai Perhimpunan KarismA Nasional 09...nantikan pada entry akan datang...Insya Allah

Sunday, December 27, 2009

Because You Loved Me





For all those times you stood by me
For all the truth that you made me see
For all the joy you brought to my life
For all the wrong that you made right

For every dream you made come true
For all the love I found in you
I'll be forever thankful, baby

You're the one who held me up
Never let me fall
You're the one who saw me through
Through it all

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me

Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'cause you believed
I'm everything I am
Because you loved me, ooh, baby

You gave me wings and made me fly
You touched my hand I could touch the sky
I lost my faith, you gave it back to me
You said no star was out of reach


You stood by me and I stood tall
I had your love, I had it all
I'm grateful for each day you gave me

Maybe, I don't know that much
But I know this much is true
I was blessed because
I was loved by you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me

Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'cause you believed
I'm everything I am
Because you loved me

You were always there for me, the tender wind that carried me
The light in the dark shining your love into my life
You've been my inspiration through the lies you were the truth
My world is a better place because of you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me

Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'cause you believed
I'm everything I am
Because you loved me

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me


Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'cause you believed
I'm everything I am
Because you loved me

I'm everything I am
Because you loved me

Catatan Hujung Minggu

Alhamdulillah di kesempatan yang ada ini, dapat saya berkongsi sesuatu di ruangan ini buat kalian semua.

Kiranya ada tiga cerita yang saya masih berhutang dengan sahabat semua.

Cerita pertama: Student Portal
Cerita kedua: Pengalaman semalam di Hospital Serdang
Cerita ketiga: Perhimpunan Karisma Nasional 2009

Insya Allah saya akan mulai dengan cerita pertama sahaja dulu..


STUDENT PORTAL

Entry sebelum ini, pernah saya ceritakan dalam keadaan emosi marah kepada sistem yang ada dalam student portal. Ini juga berkaitan rapat dengan service yang diberikan sebahagian staff yang bekerja di zone 17 (UiTM Shah Alam), dan juga bantuan dari staff UiTM Puncak Perdana.

Saya tidak mahu ulang kembali apa ceritanya, cuma untuk cerita terkininya, masaalah untuk saya log in student portal telah diselesaikan. Dimana, saya tidak dimaklumkan sepanjang saya bercuti 1 semester ( semester lepas), akaun student portal saya selaku pelajar UiTM Puncak Perdana dibekukan. Jadi, seperti biasa sampai sahaja tarikh yang dinyatakan pihak UiTM untuk pelajar-pelajarnya mendaftar iaitu pada 21 Dis 2009, saya seperti kebiasaannya cuba untuk mendaftar untuk kelas bagi semester 3 ( kerana saya mengambil cuti sem khas lepas di sem 3). Namun saya tidak dapat log in student portal seperti kebiasaannya. Naik pening dan pusing kepala saya memikirkan apa yang tak kena dengan student portal uitm ni...setelah berpuluh-puluh kali mencuba..saya yakin ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem ni, ( mungkin nama saya sudah tidak ada dalam sistem?) kecut perut jugak memikirkan...jika takde..macam mana la saya lepas ni...

Saya cuba menghubungi pihak pentadbiran UiTM Puncak Perdana, Explain sebaiknya pada mereka, saya tentang status saya yang bercuti khas pada semester lepas dan mahu mendaftar untuk sem baru ini tapi tak boleh nak log in student portal untuk pendaftaran kursus. Pn Ramlah selaku staff yang bertanggungjawab di bahagian pentadbiran bagi pelajar IS222. Minta saya refer ke UiTM Shah Alam kerana akaun saya dibekukan dan saya sendiri perlu sahkan sendiri dengan staff uitm sana untuk kembali sambung belajar bagi sem akan datang ini dan mereka akan menukarkan status saya

Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar, cuma yanag buat saya 'geram' prosedur-prosedur nya yang menyusahkan pelajar dan sakit menyulitkan kerana perlu melalui banyak staff bermula dengan opertor talifon kemudian staff ini, staff itu dan akhirnya baru dapat berbicara dengan yang sepatutunya. Memang kena ready la dengan duit topup yang banyak..

Selesai di Shah Alam, saya kena talifon kembali En.Kamil ( Penolong Pendaftar) di Puncak Perdana untuk minta dia reset kan pasword saya dan gantikannya dengan yang baru. Alhamdulillah selesai sudah walaupun banyak birokrasi perlu ditempuh.

Bila dapat sahaja log in student portal pada 23 Dis lepas..lega yang tak terhingga, pertamanya saya dapat mendaftar, keduanya status saya masih kekal sebagai pelajar UiTM Puncak Perdana. Dengan berianya untuk mendaftar kelas, saya terkejut! sebabnya dalam sistem hanya subjek sem 4 untuk IS222 sahaja ada dalam sistem untuk didaftarkan...status saya pun yang sepatutnya di semester 3 tapi dalam sistem ada di sem 4. Ya Allah masih tak selesai lagi, saya terus talifon Pn. Ramlah kembali.

Dia tak dapat menbantu ketika itu kerana ada masalah dengan sistem, namun dia berjanji akan cuba pada keesokkan harinya, dengan percakapannya yang begitu baik berbanding staff di UiTM Shah Alam memberi sedikit kelegaan pada saya. Pn. Ramlah berjanji masalah saya kan selesai setelah menukar kan kembali pelan pengajian saya sahaja di dalam student portal.

pada 24 Dis 2009 sebelum bertolak ke Masjid Umar Al-Khattab saya cuba log in student portal..Senyum panjang dibuatnya.. Alhamdulillah selesai sudah masaalah dengan student portal saya serta pelan pengajian saya.  Saya sudah boleh mendaftar untuk subjek-subjek sem 3..cuma ada 2 3 subjek yang masih tidak ada kelas, saya kena "KIV" kan dulu. dan subjek untuk bahasa tambahan pilihan yang ada hanya lah bahasa perancis.. sedangkan saya mahu mendaftar bahasa jepun. Saya biarkan dulu, kerana saya sudah mendaftar subjek-subjek yang lain. Insya Allah minggu depan, bermula kelas, saya sendiri akan ke pejabat dan berjumpa terus denga Pn.Ramlah, ini lebih mudah..Insya Allah

Saya berdoa segalanya dipermudahkan, dengan hari yang tenang saya dapat pergi ke Perhimpunan Karisma Nasional ( PKN) yang ke-9. Alhamdulillah

Nota 1: PKN ini adalah PKN yang pertama saya sertai, sekadar pemerhati. Sungguh tidak sabar rasanya melihat semua perwakilan dari hampir kesemua universiti di Malaysia berbahas. Ayuh sedekad mengukuh tekad..
Nota 2: Ingat lagi tak soalan saya di nota 2 pada entry lepas? " Nota 2: Jika anda diajukan soalan...siapa yang anda paling sayang antara ibu dan ayah anda, anda hanya boleh memilih salah seorang dari mereka...siapa yang anda akan pilih?. jika saya, sudah tentu saya tiada jawapan, kerana saya rasa kan kedua-duanya sama, sayang saya pada mereka tidak ada lebih dan kurang..moga mereka sentiasa dimurahkan rezeki dan mendapat keredhaan Allah swt sentiasa..

Thursday, December 24, 2009

Sedikit Dalam Masa Yang Singkat

alhamdulillah...sehari dua ini saya begitu terkejar-kejar melakukan banyak tanggungjawab yang diamanahkan pada saya...ada masanya semua dikehendaki dalam masa yang sama


amanah dari seorang ayah kepada anaknya,

amanah mummy ani untuk jaga farah di hospital selayang,

amanah saya menguruskan perniagaan buku abi, 

amanah dan tanggungjawab saya selaku hamba Allah swt di bumi penuh barakah ini....


amanah mendidik adik-adik ketika umi dan abi bekerja...

dan seribu satu amanah selaku pendakwah, sahabat, jiran, anak, kakak, dan bakal pelajar...


namun syukur ke hadrat illahi...saya dengan segala kekurangan yang ada mencuba yang terbaik untuk semua amanah ini, kerana saya tahu ia akan di hisab kemudian...

cuma doakan saya berterusan dengan semanagat dan ikhlas dengan semua ini.

Diikutkan jari dan minda ini, saya ada dua tiga catatan untuk digarab dan dikongsi buat sahabat semua...cuma keadaan saya agak letih mencantas masa saya untuk jari-jemari ini terus mencoretkan catatan tersebut...

Dengan keadaan badan yang letih ( saya baru sahaja pulang dari Hospital Selayang) sejam yang  lepas iaitu pada 12.46 am....setelah selesai giliran saya menjaga adik yang baru selesai menjalani pembedahan pembuangan tonsil pada pagi semalam...membuatkan saya letih...saya tertidur diatas kerusi secara duduk ketika menunggu adik, ditambah pula keadaan hospital yang terlalu sejuk dengan penghawa dingin satu pakej yang lengkap untuk saya sakit pinggang. Namun terus digagahkan...kerana saya perlu menhadiri PKN 09 ( Perhimpunan Karisma Nasional ) di Masjid Umar Al-Khattab dari 24-26 Dis 2009.

Mohon sahabat berdoa agar kesihatan saya bertambah baik dan segala program dikemudian ini berjalan dengan lancar.

Nota 1: Ketika di Hospital Selayang, sedikit pengalaman dapat saya pelajari disana, insya Allah akan saya kongsikan kemudian.
Nota 2: Jika anda diajukan soalan...siapa yang anda paling sayang antara ibu dan ayah anda, anda hanya boleh memilih salah seorang dari mereka...siapa yang anda akan pilih?
Nota 3: Insya Allah esok kami perwakilan dan pemerhati dari UiTM Segamat untuk PKN 09 akan berkumpul terlebih dahulu ke KL Sentral sebelum bertolak ke lokasi PKN. Harap segalanya berjalan lancar dan selamat sampai.

Tuesday, December 22, 2009

Kisah Cerita Disebalik Cerita



Masa saya kecik2, saya suka mendengar cerita. Tapi masa tuh, kalau saya dengar satu cerita, saya tak tanya banyak,.. Cuma saya ingat sahaja. Tua2 macam ni, saya kalau dengar sesuatu cerita, otak saya akan ligat berfikir. Saya suka berfikir tentang kisah disebalik cerita. Sebab apa.. kalau dalam blog saya sendiri, apa yg saya cerita cuma sebahagian sahaja drp apa yg hendak saya sampaikan, yg banyaknya apa yg membuatkan saya bercerita.

Kebelakangan ini saya banyak berfikir tentang Khadijah, ummul mukminin isteri kepada Rasulullah saw. Wanita yg baik untuk lelaki yg baik.. Rasulullah saw adalah lelaki yg terbaik, so surely Khadijah juga adalah seorang wanita terbaik. Ada hikmahnya mengapa Khadijah isteri Baginda pada peringkat awal Islam. So, saya fikir kembali tentang segala cerita yg saya telah dengar mengenai Khadijah dan cuba untuk memahami kisah disebalik cerita tersebut. Siapakah Khadijah sehingga Allah dan malaikat mengirimkan salam kepadanya?

Rasulullah saw sangat2 mencintai Khadijah. Ibnu Kathir bercerita, yg Rasulullah saw kasihkan isteri2nnya, tetapi mencintai Khadijah dengan jiwanya. Cinta Baginda tiada taranya, sehingga kematian pun tidak mematikan api cinta baginda kpd Khadijah. Khadijah telah meninggal pun, rasulullah saw sering mengingati beliau, memberikan hadiah2 kpd sahabat2 beliau sehinggakan Aisyah menjadi jealous. Tapi apa jawapan Rasulullah tentang Khadijah? “Dia yakin kepadaku ketika tiada siapa mempercayaiku. Dia menerima Islam ketika manusia menolakku, dia menolong dan memujukku ketika tiada siapa menghulurkan bantuan.”


Saya sangat ingin mencontohi Khadijah supaya saya dikasihi suami sebagaimana nabi mengasihinya. Khadijahlah sorang2nya isteri baginda yg tidak dimadukan. Dan satu2nya isteri yg rasulullah saw dikurniakan zuriat. Semakin banyak saya mencari cerita tentang Khadijah semakin respect saya kpd beliau bertambah.


Flashback..

Ingat tak kita cerita sebaik sahaja Rasulullah saw bertemu Jibrail di dalam gua? Di sebalik kisah yg ini, saya berpendapat, Khadijah jenis isteri yg tidak kisah dan percaya dgn urusan suaminya. Dia faham yg suaminya memerlukan masa bersendirian ke gua berfikir tentang masyarakat. Sesetengah para isteri sudah tentu akan memperlekehkan suami yg keluar ‘tanpa berbuat apa2’ pada fikiran mereka. Lebih2 lagi ketika itu mereka telahpun dikurniakan 4 orang anak. Apabila rasulullah saw pulang kerumah ketakutan, tidak pula Khadijah berleter,”itulah.. keluar lagi.. suruh tolong saya dirumah tak mahu..” Tetapi apa yg Khadijah yg mulia buat? Dia menyelimutkan suaminya, sambil berkata,”Allah Pelindungku wahai Abu Qasim. Tenanglah. Demi sesungguhnya dgn Dia yang nyawaku ditanganNya, kamu akan menjadi insane terpilih. Bukankah kau menyayangi saudara, berbuat baik kepada jiran, bersedekah kpd yg miskin, memuliakan tertamu, berpegang kpd janji, dan berpegang kepada kebenaran?” Lihat, pelajari drp kisah ini. Bila suami merasa lemah atau takut (and believe me, seorang lelaki juga kadang kala boleh berasa lemah dan takut), Khadijah meng’highlight’kan kebaikan2 yg suaminya buat. Ini adalah skill dalam memujuk. Khadijah selimutkan org yg takut, dari segi psychologynya, membuatkan seseorang merasa aman tenteram. Itu fitrah manusia.

Flashback lagi…

Khadijah bukan seorang wanita biasa. Dia seorang businesswoman yg berjaya dan digelar Ameeratul Quraisy (Puteri Quraisy) dan At-Tahira (yg suci). Dia juga berlainan dgn perempuan pada zamannya dimana dia suka bersedekah, menolong orang dan tidak pernah menyembah berhala. Dikatakan perniagaan dan kekayaan Khadijah bersamaan dgn kekayaan semua saudagar Quraisy dikumpulkan. Perniagaan beliau sehingga ke Syria (ketika musim panas) dan Yaman (musim sejuk). Bayangkan bagaimanakan yg anda bayangkan tentang seorang businesswoman yg berjaya? Sudah tentulah seorang yg mempunyai karisma, bijak membuat sesuatu keputusan, berkeyakinan dan mempunyai pendirian bukan? Inilah Khadijah. Ramai meminangnya tapi masih belum dapat menawan hatinya, sehinggalah beliau mengetahui tentang salah seorang pekerjanya, Muhammad bin Abdullah. Begitu bersopan dia, sehingga cara dia menyiasat tentang Muhammad pun begitu teliti dan melalui orang tengah yg dipercayai. Dia yakin Muhammad lah orang yg patut dibuat suami. Fikir lagi… Setelah beliau bersuamikan Rasulullah saw, bekas pekerjanya, adakah dia berbangga diri? Gajinya lebih besar, dirinya lebih kaya, dan lebih berpendidikan tinggi drp suaminya yg tidak tahu membaca, tapi adakah beliau ‘eksyen’? Tidak, malahan sentiasa memuliakan baginda. Pelajaran utk kaum wanita yg berpangkat tinggi sekarang. Bukan setakat itu, seluruh harta kekayaannya diserahkan kpd perjuangan suaminya. Saya sayang kpd Khadijah. Pelajaran utk lelaki pula.. Adakah rasulullah saw merasa ego dgn kekayaan isteri? Jawab sendiri.


Flashback lagi…

Ketika malaikat kirim salam pada Khadijah apa yg dikata? “Wahai Rasulullah, Khadijah sedang dalam perjalanan menemuimu dgn semangkuk sup dan minuman untukmu. Bila dia sampai, sampaikan salam kepadanya daripada Tuhannya dan aku, dan berikan kepadanya khabar gembira tentang istana daripada permata utknya di Syurga, diamana tiada kebisingan dan kepenatan.” Apa kisah yg anda baca drp cerita ini? Pada saya, mengapa diceritakan tentang syurga perihal tiada kebisingan dan kepenatan? Surirumah sudah tentu maklum kan? Bagaimana agaknya keadaan Khadijah dirumah dgn 4 orang anak, dan kepenatan menguruskan rumahtangga? Jawab sendiri.




Banyak lagi tentang Khadijah, tetapi yg last ini membuatkan saya rasa sedih dan sangat2 ingin berjumpa dgn Khadijah. Bila Khadijah sakit dan nearly menemui ajal, dikatakan kpd Rasulullah saw, sekiranya tulang belulangku boleh dijual, maka juallah (tulangku setelah aku meninggal) untuk membiayai perjuanganmu utk Islam. Subhanallah.. Sesudah Khadijah wafat, ia merupakan tahun kesedihan utk Rasulullah, bahkan untuk semua umat Islam, semua hartanya dihabiskan utk jalan Allah.

Khadijah.. pengorbananmu sungguh besar. Engkau sungguh mulia. Kami beruntung memperolehi kamu sebagai ummul mukminin, ibu kaum muslim. Semoga kami diberi banyak2 kekuatan utk mencontohimu.

Sumber: Serikandiku

Nota 1: Moga nama Khadijah yang umi dan abi berikan pada puteri sulungnya ini, memberi inspirasi dan doa agar aku mampu mempunyai akhlak dan perjuangan sehebatmu, ummul mukminin, ibu kaum muslim...

Nota 2 : Alhamdulillah, masaalah saya untuk log in student portal uitm sudah selesai dengan bantuan En. Kamil ( Penolong Pendaftar UiTM Puncak Perdana). Cuma sedikit masaalah baru, subjek yang ade dalam sistem hanya subjek sem 4, sedangkan saya perlu mendaftar subjek untuk semester 3. Office puncak minta saya talifon mereka esok. So, insya Allah esok dapatla selesai masalah saya.

Monday, December 21, 2009

Student Portal

Assalamualaikum wbt...

21 Disember 2009-tercatat kemas dalam diari harian saya , tarikh ini saya catatkan untuk ingatkan saya supaya mendaftar kelas secara online di student portal (UiTM)...

setiba harinya...saya cuba membuka website UiTM

Alhamdulillah prosesnya mudah, "mungkin student-student lain tak online lagi"getus hati saya..

namun setibanya di bahagian untuk log in student portal untuk masukkan login id dan pasword saya

arghhhhh....

LoginID atau password anda tidak sah.
Sila Login semula...
Klik Disini


geram jugak la....


ape yang salahnya!!
sistem ni yang tak betuk ke? aku yang lupa pasword...
adoyai.....


ade dekat 20x la jugak saya cuba...
resultnya sama..


mula la mengomel sorang2...


sudahnya saya cuba talifon no bantuan yang diberi UiTM sekiranya ada masalah dengan student portal dan id loginnya....


tahu tak apa yang buat saya naik angin??

talifon no yang uitm bagi dekat 10x tak berangkat....
asik-asik staff sibuk....

saya berhenti sekejap..
sambung buat kerja2 rumah...

20minit kemudian...
try kol lagi....

perkara yang sama jadi....
staff sibuk lagi...

kalau dah sibuk jangan letak no tu...senang...

try kol no lain lak...

kot2 boleh explain kat saya kenapa tak boleh masuk student portal guna id dan pasword saya..
ade kaitan ke dengan saya ambil cuti 1 semester pada sem lepas??
..jadi sebab student portal saya tak aktif??
atau ade masaalah lain?

berkali-kali jugak la...
tak bersambung atau pun ke peti simpanan suara...
adoi....

akhirnya untuk kali ke 15..yer...kali yang ke 15 baru dapat...jangan tak caya...
saya story dengan diorang situasi saya...
jujurnya, dah la tak mesra student langsung staffnya...
dengan senangnya, boleh cakap...oooo...staff yang patut handle masalah awak ni tengah cuti...

awak kol esok jela...senang sikit...
saya tanya balik...dia sorang je ke yang handle...
orang alin tak de ke?

staff tu jawab...

ha, dia jer...

Ya Allah....memang menguji tahap kesabaran,...
nampaknya hari ni masih tak boleh daftar lagi....

insya Allah...esok saya akan cuba solve masaalah ni..

cuma tunggu dan lihat...

Friday, December 18, 2009

Bang, saya dah berhenti couple tapi...

cinta kita, atas apa kita membinanya?

Ada orang yang dah berhenti bercouple. Saya, secara peribadi mengucapkan tahniah. Bukan mudah hendak mengikut arahan Allah SWT dengan mengenepikan kehendak nafsu diri. Saya, amat respect dengan orang yang berjaya ini.
Saya ketahui, masa-masa indah semasa bercouple pastinya membaluti hari-hari selepas meninggalkannya. Dulu bergayut-gayut dekat telefon, sekarang dah tak. Dulu keluar makan tengok wayang sesama, sekarang dah tak. Dulu sms-sms, sekarang dah tak. Jadi, mesti rasa ada kekurangan.
Artikel ini, saya tulis khas untuk anda yang telah berjaya meninggalkan couple, tetapi terbalut dengan 1001 perasaan yang mungkin membuatkan anda ingin kembali kepada perbuatan itu.

Bukan mengharamkan cinta
Persoalan-persoalan yang mencucuk mereka yang meninggalkan couple, mereka akan mengingat bahawa mereka ini mengharamkan cinta mereka. Ya, cinta mereka suci, ikhlas.
Di sini, ketahuilah bahawa, kita tidak mengharamkan cinta. Tidak salah menyukai lelaki atau perempuan. Cuma di sini, kita mahu jalan yang Allah redha. Bukannya kita break up. Kalau suka, betul-betul cinta, teruskan. Cuma teruskan di atas jalan yang Allah redha.
Sebenarnya, kalau betul-betul suka, cakap suka. Pergi confess pada mak ayahnya. Yang perempuan, minta lelakinya bergerak cepat sikit, bagitahu mak ayah. Tunang dulu ke kalau rasa lambat lagi nak kahwin. Tunjukkan keseriusan anda.
Selepas tu, nak dating, sila la dating dengan keluarga. Bukan tak boleh. Keluarga lelaki, keluarga perempuan, pergi keluar makan sama-sama. Kalau rindu, pergi ziarah rumah. Cakap kat keluarga perempuan, kata nak datang. Yang perempuan, kalau rindu sangat, cucuk-cucuk la mak ayah suruh ziarah.
Tak ada masalah. Cinta bukan diharamkan. Teruskan. Sila teruskan. Cuma sekarang ni, kita nak cinta kita diredhai Allah. Kalau nak Allah redha, takkan kita nak calarkan cinta kita dengan perkara yang Allah murka? Islam ada bagi cara, kita guna cara yang Islam bagi.

Rindu sangat
Ini satu lagi fenomena biasa terjadi. Ya la, dulu hari-hari jumpa, ada event apa-apa mesti bersama. Mesti la ada memori-memori indah.
Rindu ni lumrah orang berjauhan la. Lagi rindu, lagi bertambah sayang. Tahan sikit je kalau serius nak kahwin. Dan macam saya cakap tadi, bukan tak boleh jumpa langsung. Ajak la keluarga ziarah ke, ajak keluarga keluar makan ke, atur la elok-elok. Bukan haram jumpa langsung.
“Rindu sangat ni, rindu sangat sampai nak jumpa dua-dua”
Aha… Best perasaan ni. Apa kata, kita tahan rindu kita dua tiga tahun, kemudian duduk la dua-dua sampai mati. Ah.. bukan sampai mati, maaf, sampai ke syurga, selama-lamanya. Ya la, bila kita bangunkan cinta kita atas apa yang Allah redha, pastinya kita akan mendorong diri kita dan pasangan kita ke syurga-Nya.
Susah-susah sangat, kahwin. Buat apa la tunggu lama-lama, main rindu-rindu jauh ni.
Kalau ada kekangan untuk berkahwin, sabar. Cuba selesaikan apa yang mengekang anda dari berkahwin itu. Sementara itu aturlah cara yang syara’ untuk berjumpa.
Tak ada masalah.

Ingat Allah
Ada orang, dia meluat kalau kita pesan kat dia supaya dia ingat Allah SWT.
Tapi saya nak kata apa? Kalau kita tinggalkan couple kerana Allah, nak dapat redha Allah, maka bila kita rasa nak kembali kepada couple, kita kena ingat Allah SWT yang menjadi matlamat kita meninggalkan couple tadi.
Allah ni, tak ada la zalim. Kita ni je yang zalim diri kita. Allah, Dia nak bagi kita sama-sama dengan pasangan kita sampai ke syurga, selama-lamanya bersama. Tapi, kita tak sabar, kita zalim pada diri kita, lantas kita dengan pasangan kita,paling lama pun sampai mati, kemudian di akhirat, terpisah-pisah. Apa best?
Allah halang kita dari dekati zina, bukan suka-suka. Kita dah nampak hari ini, lambakan anak luar nikah. Kita nak ke macam itu?
“Kami couple je bang, mana ada apa-apa”
Ya. Hari ini. Semalam. Esok siapa tahu? Kalau melintas jalan pun kena tengok kiri kanan takut dilanggar, berhati-hati, lagi la dalam hal masa hadapan dan kekeluargaan. Kena perhatikan semua benda. Tak kesian ke dengan baby? Ni bercinta betul ke, main-main?

Kena serius la
Nak istiqomah tinggal couple ni, selain melihat kembali niat kita, kita kena serius la tinggal tu. Nak serius tinggal, kita kena ada beberapa perkara lagi kita kena serius:
1. Serius nak dapat redha Allah.
2. Serius nak bercinta dengan betul.
3. Serius nak bina masa hadapan dengan baik.
4. Serius jaga maruah dan harga diri.
5. Serius segala perkara.


Saya rasa, kalau kita mendalami 1-5 ni, kita akan istiqomah untuk tidak bercouple, dan meninggalkan couple. Kalau serius la. Kalau tak serius, memang la kita nak buat.

Ya la, kalau serius nak dapat redha Allah, kenapa buat benda yang Allah tak suka?
Kalau serius nak cinta betul-betul, kenapa memurahkan cinta kita?
Kalau serius nak membina masa hadapan dengan baik, kenapa tak boleh berdisiplin dan bertahan sedikit?
Kalau serius nak menjaga maruah dan harga diri, kenapa kita pula macam promosi diri kita agar maruah dan harga diri kita tercalar?
Kalau lah kita ini serius dalam semua perkara, kita betul-betul nak hidup dengan baik, kenapa kita dedahkan diri kita dari kehancuran?
Jangan tunggu kita dah tersilap, baru kita nak cakap: “Aiseh, dulu ada dah orang tegur aku, kenapa aku tak dengar?”
Yang dah tinggal couple tu, tak payah kembali la. Fikir-fikir balik, anda sudah berjaya, kenapa anda hendak menggagalkan diri anda semula?
Kalau betul kita serius, kita akan usaha. Tak ada bagi alasan-alasan. Sebab itu, yang saya cakap dalam Bukan Mengharamkan Cinta, Rindu Sangat, dan Ingat Allah itu, hanya yang betul-betul serius sahaja yang boleh buat. Yang main-main, bye-bye la.

Penutup: Teruskan kejayaan anda
Bagi yang tak bercouple, atau dah tinggal couple, teruskan kejayaan anda. Bagi yang masih bercouple, tak mengapa, perlahan-lahan usaha tinggal. Jangan risau. Saya tidak menyisihkan anda. Cuma saya mengingatkan sahaja. Kita ni manusia, mana tahu apa nak jadi pada kita. Sebab itu orang pandai kata: Mencegah lebih baik dari mengubati. Cegah, penyakit tu tak kena pada kita. Mengubati, penyakit tu dah kena pada kita. Ada bezanya ya.
Fikir-fikir la. Couple ni asasnya apa? Cinta? Ya ke cinta? Ke lebih kepada seronok-seronok nak happy-happykan diri sendiri sahaja?
Bukan la tak couple maksudnya tak cinta. Cinta anda, tidak gagal dengan tidak bercouple.
Jangan susah hati. Kata nak redha Allah. Tahu tak bahawa, cinta tu, Allah yang cipta?
Aha…
Teruskan kejayaan anda. Kejar redha Allah dalam semua lapangan. Belajar, kerja, hatta cinta.
Kita nak, cinta kita ini pun Allah kira.

Nota 1: Masih ingat lagi tak, tentang pelawaan yang saya bagitahu dalam entri tentang kursus KESEDAR, pelawaan itu ialah tentang satu program yang akan diadakan di Thailand. Kebetulannya salah satu penceramah untuk program kesedar itu adalah pengasas rumah anak yatim di Thailand, Uncle Wan Rahman.. Uncle wan merancang adakan program pelajar IPT bersam anak yatim di Thailand, dia mempelawa saya sebagai salah seorang fasilitator..Alhamdulillah...pelawaan yang sangat-sangat saya nantikan...dan insya Allah jika tiada apa-apa maasalah cuti semester depan saya akan berada di Thailand seminggu lebih untuk mengajar anak-anak yatim disana tentang penggunaaan komputer.

Monday, December 14, 2009

Aku Tinggalkan Dia Demi Allah

Dengan nama Allah
Sebaik-baik Pemberi Ganjaran

...

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.
Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan
Kerna jawapannya bukan di tanganmu
Tetapi di tanganNya.
Di tangan Tuhan kita; Allah
Tuhanku dan Tuhanmu

Gelisahku memikirkan dirimu
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku
Aduhai pria
Maafkan aku.
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu

Jemput diriku pabila waktunya tiba
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia
Akan kucipta cinta bersama Dia
Sebelum kucipta cinta antara kita

Jadilah dirimu kumbang yang hebat
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar

"i've leave him for the sake of Allah"

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu sayang
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti

Dan sesungguhnya hari kemudian
itu lebih baik bagimu
daripada yang sekarang (permulaan).
Dan kelak Tuhanmu
pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Ad dhuha: 4 & 5]

Untuk itu
Aku tinggalkan dirimu padaNya

Sesungguhnya
 aku bertawakkal
kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Tidak ada suatu binatang melata
melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya.
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.
(Allah Maha Adil)
[Hud: 56]




usah bersedih atas perpisahan sementara ini
jika benar dia tercipta untukmu
tiada apa yang dapat menghalangnya
sebelum saat itu tiba
berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan
mohonlah padanya dengan penuh mengharap


Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)
[An Nur: 26]

Beruntunglah kamu !
tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
Allah memilihmu sayang
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
 sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[ As Syams: 8-10]

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah"
kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka
dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Fussilat:30]

Dan tika kamu merasa lemah
Mohonlah kekuatan dariNya
Allah itu dekat
yakin pasti

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
maka mohonlah perlindungan kepada Allah.
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
[Fussilat:36]



Sayang,
kamu intan terpilih
jagalah kilauanmu sayang
jangan biarkan sang kumbang merosakkannya sebelum yang halal tiba
aku mendoakanmu
sentiasa
~


Thursday, December 10, 2009

Kursus Pemanduan Berhemah KESEDAR




Beberapa gambar yang sempat saya masukkan....insya Allah kemudian saya akan ceritakan tentang kursus pemanduan berhemah KESEDAR ni...

dan..

ada berita gembira yang saya terima semasa berkursus disana iaitu di Ipoh
Saya syukur sangat dengan pelawaan itu
saya terima pelawaan itu tampa berfikir panjang
sebabnya peluang dan pengalaman bukan selalu
bersama kita...betul tak??

kemudian juga saya ceritakan tentang pelawaan tu...

Biarkan Atau Mempertahankan Hak

Akhir-akhir ini ( sejak balik berkursus di ipoh dan pulang ke kampung selasa lepas), di saat hidup orang lain di sekeliling saya semakin terisi, saya rasa hidup saya semakin kosong. Sangat kosong. setiap hari melakukan benda yang sama, tanpa ada satu pembaharuan seperti sebelum ini, hanya tertunduk kaku dan malu. Selsesai menyiapkan kerja , makan nasi sambil menghadap TV dan kemudian terus menuju ke bilik dan tidur pada malamnya. Komunikasi hampir zero. Fantasi lebih aktif berbanding aktiviti lisan. Diam memang teman saya.

Tertekan dengan keadaan sekeliling yang kuat membuli saya pun satu lagi halnya. Tak pernah-pernah saya mengamuk, baru-baru ini habis saya hentak-hentak steering kereta kerana marahkan seseorang. Tapi bila berhadapan, semua itu tak terluahkan. Terpaksalah saya menjadi mangsa buli . Dikerah melakukan apa yang tak perlu dilakukan pun, dalam erti kata lain kerja oarang lain saya yang dikerah lakukan tanpa bertanya mahu ataupun tidak. Cuti sayapun lebur begitu saja., cuti saya kali ini bukan lagi masa untuk saya berehat sebaiknya, tetapi masa untuk semua orang mengambil kesempatan keat as saya. Sehingga saya terlepas mengikuti perkara-perkara penting dalam diari kehidupan saya. Saya terlepas sesuatu yang manis untuk diraikan bersama.

Tak apalah. Hidup ini, ada ubi ada batas. Tiba suatu hari nanti, semua ini pasti terbalas.

Cara saya menghiburkan hati, saya mendengar Radio Klasik Nasional setiap pagi. Saya boleh tersenyum seorang mendengar lirik lagu dulu-dulu. Ada satu lagu yang hari-hari menitir di bibir saya. Gurindam. Datin Rafeah Buang. Selalunya, saya turut bergurindam sama seiring dengan dendangan radio.

“Langit cerah awan membiru, di dinihari embun pun jatuh, sakit menanggung rindu, di dalam air, di dalam air badan berpeluh.”

Gurindam lama memang dahsyat. Metafora berganda-ganda. Sampaikan di dalam air pun badan boleh berpeluh, ya. Indahnya, indahnya.

Kalau ada caranya, saya mahu jalan cerita hidup ini berubah. Menjadi penuh semula. Menjadi ada daripada tiada apa-apa. Jangan kosong. Isikan biar terisi. Yang kosong mudah dibisiki syaitan dan nafsu. Yang kosong mudah dibelenggu sadis dan jemu.

Nota 1: Adakah kerana  saya terlampau pasif untuk beritahu sesiapa yang membuli saya, bahawa saya tak suka..

Nota 2: Kata adik saya, saya ni tak pandai meluahkan apa saya suka dan tidak...sebab tu senang kena buli...saya rasa saya perlu lakukan sesuatu..sebelum keadaan ni jadi lagi parah!!!

Nota 3: Biarkan Atau Mempertahankan Hak saya??

Saturday, December 05, 2009

Rindu

Rindu untuk menulis sesuatu disini..

tapi masih tiada masa secukupnya...

saya masih di Perak...

Kursus masih berbaki 3 hari...

Alhamdulillah, hari pertama kursus semalam berjalan dengan lancar..

ok....sampai sini dulu....

udah menguap dua tiga kali ni...

Hari yang sungguh meletihkan....

Thursday, December 03, 2009

Mencari Diri: Drama Nur Kasih




“Ustazah, boleh tak kalau saya tak datang mengaji dengan ustazah hari Jumaat malam. Saya nak tengok Nur Kasih….”,Kata anak murid mengaji saya...pelajar sekolah rendah

Tergelak saya mendengarkannya. Namun, hati terdetik, apakah agaknya yang dipelajari oleh anak-anak berusia semuda itu?

Tidak dinafikan Nur Kasih mempunyai aura tersendiri dalam masyarakat. Saya sendiri jatuh cinta. Cinematography yang mempesona! MasyaAllah.

Tatkala Facebook dihujani kuiz-kuiz untuk melihat apakah watak Nur Kasih yang sesuai dengan diri, apakah kita benar-benar `melihat` mesej untuk dihayati?

Perihal Anak Muda
”Kalau saya jadi Sarah, saya pun akan jadi seperti itu”, komen adik di sebelah.
Saya kurang memahami. ”Seperti yang bagaimana?”.

”Lihatlah cara ibu bapa mereka melayan Sarah dan kakaknya. Jauh berbeza”, komen yang lahir dari hati seorang anak muda.

”Ye tak ye juga”, hati kecil saya mengakui.

Jika saya membuat bancian, pasti ramai yang amat tidak menyukai watak Sarah. Tidak terkecuali watak Adam di awal cerita. Geram, marah, benci! Jauh berbeza dengan watak Aidil dan Nur Amina.
Ironinya, Sarah dan Adam dibesarkan dalam sebuah keluarga berpendidikan agama. Namun, seperti lirik lagu, iman tidak dapat diwarisi.

Terdapat beberapa persamaan antara watak Adam dan Sarah yang berperang dengan jiwa muda. Sifat terburu-buru, tidak sabar. Sifat melawan, tidak mahu mendengar kata. Sekalipun ibu bapa telah berusaha dan berdoa, sikap mereka tidak bertukar.


Paradigma Uda dan Dara

”Adam jahat! Adam anak setan!”, kata-kata Adam sewaktu kecil yang menempah tamparan daripada Mak Jah.
Begitulah paradigma yang terbentuk dalam diri Adam. Dia seorang yang jahat. Lebih-lebih lagi apabila Ustaz dan Mak Jah mendidik Adam dengan kekerasan. Mereka sendiri mengakuinya tatkala berbicara di kamar tidur.
”Mungkin cara didikan kita pada Adam silap. Selalu sangat dipukul. Jadi bebal anak tu”, luah Mak Jah, naluri seorang ibu berbicara.
Sekalipun Adam kelihatan `jahat`, masih terselit ketaatannya pada ibu bapa.

Ketika Ustaz sakit, Adam tetap pulang selepas dipujuk Aidil. Selain itu, niat Adam untuk pulang segera ke Australia dibatalkan apabila Ustaz jatuh sakit sekali lagi. Babak di kampung diakhiri dengan Adam mengikut kehendak bapanya, berkahwin dengan Nur (kisah dia mengabaikan Nur satu perkara lain).
Berbeza dengan watak Sarah. Salah satu paradigma Sarah ialah mabuk bercinta tidak berbalas. Cinta buta. Selepas berusaha sedaya upaya mendapatkan cinta, barulah Sarah tersedar, ”Buruk sangat ke Sarah mak?”, tanya Sarah pada diri sendiri sebenarnya. Pertanyaan ketika di episod akhir.

Kata orang, hendak dijadikan cerita. Kata saya, lihatlah, penulis tidak menjadikan cerita sia-sia!

Menganjak Paradigma
Bayangkan watak Adam dan Sarah, paradigma mereka telah terbentuk hampir 20 tahun. Maka, untuk mengubah paradigma mereka ke arah yang positif, tentunya mengambil masa yang lama. Paradigma tidak berubah sekelip mata. Dengan izin Allah jua.

Paradigma seseorang terbentuk sejak lahir. Banyak faktor yang mempengaruhi lalu membentuk persepsi. Ibu bapa, kawan-kawan, persekitaran dan media antara faktor yang menyumbang.
Menariknya, anjakan paradigma Adam dan Sarah bermula dengan ujian. Ujian terus dari Allah swt. Adam kehilangan anak sulungnya bersama Katrina. Kemudiannya Adam dipenjara. Sarah pula ditimpa kemalangan merempuh cermin.

Hidayah itu datang dengan pelbagai cara. Terpulang kepada individu melihatnya dengan mata hati. Hidayah melalui pencarian. Hidayah melalui ujian!

Pencarian Diri Bermula




Ujian yang menimpa Adam dan Sarah merupakan faktor luaran, sesuai sebagai permulaan untuk menganjak paradigma. Namun, tidak menjamin usaha untuk terus mengubah diri ke arah kebaikan. Jelas mesejnya bahawa untuk berubah, bergantung kepada individu. Adam dan Sarah perlu mencari selepas mereka di uji!

Pencarian diri Adam diceritakan dengan panjang lebar berbanding Sarah yang `insaf` dihujung cerita.
Secara umumnya, pencarian Adam mengenal diri dan Islam perlu dimulakan dengan diri sendiri walau penuh rintangan. Usaha dimulakan sedikit demi sedikit, syaratnya istiqamah.

Adam memulakan pencarian  tanpa bantuan abangnya Aidil. Bahkan, Adam menyedari, dia bertanggungjawab untuk mendidik Katrina, dirinya perlu berubah dahulu. Selain rintangan dari dalam diri, Adam perlu berhadapan dengan Katrina yang terkejut dengan perubahannya. Begitulah pencarian Adam bermula. Sunnah orang berjuang. Berjuang menentang diri sendiri. Berjuang menempuh rintangan.

Namun, Adam berusaha sedikit demi sedikit. Asalkan istiqamah. Sekali-sekala Adam terbabas. Katrina menjadi mangsa `kekasarannya`. Namapun terbabas, segalanya pulih bahkan bertambah baik apabila Adam menyedari kelemahannya. Kembali ke atas track sebenar.

Membentuk Diri

Setelah beberapa ketika mencari diri dan dalam masa yang sama cuba mengubahnya, sampailah ke satu tahap, Adam mampu untuk membetulkan kesilapan lamanya. Kesilapannya terhadap Nur Amina. Kesilapan terhadap ibu, ayah serta abangnya.

Tanpa ujian sebagai permulaan, tanpa pencarian diri dan Islam, sukar buat Adam untuk menjatuhkan ego sendiri bagi membentuk diri ke arah yang lebih baik. Malah, membaiki kesilapan lalu. Sukar.
Perubahan diri Adam berperingkat-peringkat. Adam tidak menjadi anak serta suami yang soleh sekelip mata. Bergantung kepada masa. Bergantung kepada izin Allah jua. Namun, Allah tidak pernah meninggalkan hambaNya. Bahkan Allah lah yang paling dekat tatkala hambaNya memohon padaNya. Cuma, hamba ini yang alpa berusaha. Astaghfirullah!

Walaupun pada awalnya kaki Adam tersangkut untuk melangkah bersama ayah dan abangnya ke syurga, dia kmudiannya berusaha. Lalu Allah redha mengizinkan.

Sarah pula menjatuhkan egonya apabila benar-benar redha untuk melepaskan Aidil. Aidil yang cukup bertakhta di hatinya sehinggakan lupa bahawa pemilik mutlak hati seorang hamba adalah tuannya, Allah swt.

”Kak Nur kahwinlah dengan abang Aidil, Sarah tak kesah”, jelas keikhlasan diwajah Sarah dihujung cerita. Berbeza dengan dirinya yang bermuka-muka pada awalnya. Tanpa dinafikan, yang Maha Mengetahui ikhlas hanyalah Allah sw.t


Berapa peratuskah `Sarah` dalam diri kita?


Aplikasi Buat Anak Muda

Mungkin kita tidak dilahirkan dalam keluarga ustaz mahupun imam seperti Adam dan Sarah. Namun, jangan kita lupa. Syarat untuk berubah adalah diri sendiri!

Apabila balighnya anak Adam itu, maka mereka mampu berfikir. Mampu untuk membezakan mana yang baik dan buruk. Mampu untuk mencari diri dan Islam.

Buangkan tabiat menyalahkan ibu bapa, menuding jadi pada persekitaran dan media. Kita punya kuasa dan kawalan terhadap diri masing-masing. Berperanglah dengan diri sendiri untuk berubah. Berjuanglah walaupun sukar kerana kesukaran itulah sunnah.

Apabila wujud kemahuan untuk berubah, jangan mudah menyerah kalah. Membina diri ibarat membina bangunan. Andai tergopoh-gapah dan menggunakan short-cut, alamatnya robohlah. Tidak bertahan lama!

Sama-sama kita bersabar, jiwa muda. Selepas membina, cabaran untuk mempertahankannya pula. Mempertahankan iman dan Islam sehinggalah kita mati kelak.

Setiap Manusia Punya Kebaikan

”Sejahat mana pun seorang manusia, dirinya masih punya kebaikan”, tazkirah ayah pada suatu petang.
”Masih ingat cerita seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang? Apabila bertanya kepada seorang ulama`, bagaimanakah dirinya hendak bertaubat. Ulama` itu menjawab, lelaki itu tiada harapan, hanya layak ke neraka.”

”Maka beranglah lelaki tadi lalu dibunuhnya ulama` itu, mencukupkan 100 orang. Kemudian, lelaki itu berjumpa ulama` yang kedua. Soalan yang sama diajukan. Jawapan berbeza diberikan.”

”Kamu masih punya harapan untuk bertaubat kerana Allah itu Maha Pengasih lagi Penyayang. Taubat nasuha”, begitulah berbezanya jawapan ulama` kedua. Jawapan penuh dengan kasih sayang. Dengan izin Allah jua Yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Lihatlah manusia dengan kasih sayang. Kata orang, ”Hate the sin, not the sinner”.
Samada melihat orang disekeliling kita, mahupun kita melihat diri sendiri. Seburuk manapun, setiap diri punya kebaikan di dalam hati. Yakinlah.

Ujian datang dan pergi. Mata hati yang celik membuatkan diri mencari. Akhirnya membentuk diri.

Sebelum pulang menuju ilahi.

Syaratnya diri sendiri!

Nota 1: Tiada nota untuk entri kali ini, cuma marilah sama-sama kita muhasabah diri

Mencari Cinta Sempurna

Ayuh sahabat, Ayuh Teman...
Manfaatkan masa cuti ini dengan sesuatu yang bermanfaat...

Saya sudah seawal mungkin mendaftarkan diri..

Hanya RM10 
Untuk sesuatu yang sepatutnya tidak ternilai harganya..
---ILMU---


Bagaimana anda semua??
Mahu turut serta...
Jika Ya....



Jumpa disana, insya Allah...




 



Forum ini bakal menampilkan 3 orang panelis yang hebat lagi berpengalaman dan seorang moderator forum yang berdedikasi. Mereka adalah :

Panelis:

1. Datin Zaleha Omar

  • 30 tahun berpengalaman dalam bidang latihan(training), Pembangunan Sumber Manusia dan Pembangunan Organisasi Korporat.
  • Perunding imej di 3 sekolah perunding imej antarabangsa termasuk Robert Pante' Productivity (Amerika Syarikat) dan Asia Pacific Productivity Organisation (Tokyo, Jepun).
  • Pernah menjadi Ketua Unit Pengurusan dan Keusahawanan RISDA dan memegang beberapa jawatan atasan di Perbadanan Negeri Johor
  • Menyertai pelbagai seminar yang dikendalikan oleh personaliti-personaliti terkenal dunia dalam bidang pengurusan seperti Zig Ziglar, Anthony Robbins, Bob Proctor, Tom Hopkins, John Kalench dan sebagainya
  • Menjadi perunding(konsultan) di beberapa subsidari seperti Pembangunan Industri, Johor Land Berhad, KPJ Sdn. Bhd., Suhaimi Salleh Associates. Sdn. Bhd. dan lain-lain.
  • Telah melatih ribuan orang dalam pelbagai bidang seperti Pengurusan Strategik, Pengurusan Am, Kepimpinan, Komunikasi, Pengurusan Stres dan Kesihatan, Imej Saya dan Imej Organisasi, Pengurusan Fesyen, Perhubungan Pemasaran, Imej dan Personaliti, motivasi dan sebagainya.
  • Ketua Biro Perhubungan Awam & Publisiti, Persatuan Wanita Bumiputera Dalam Perniagaan & Profesyen Malaysia
  • Lulusan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan dari University of Ohio, Amerika Syarikat

2. Fadzli Yusuf

  • Principal Trainer di Global Genius Consultant Sdn Bhd (Untuk latihan korporat & profesional), dan RK Training & Management (Untuk Latihan Pelajar, Belia dan Remaja).
  • Certified NLP Profesional Trainer National Federation of NLP (NFNLP) yang berpusat di Florida, Amerika Syarikat.
  • NLP Coach dan NLP Master Practitioner (NFNLP, Florida)
  • Certified Profesional Trainer oleh Perbadanan Sumber Manusia Berhad (PSMB/HRDF) di bawah Kementerian Sumber Manusia Malaysia.
  • Mempunyai pengalaman sebagai peguambela dan peguamcara di Mahkamah Tinggi Malaya dan pensyarah IPTA.
  • Setiausaha Agung Pertubuhan Perunding Latihan dan Motivasi Muslim Malaysia / Trainer & Motivator Islam Nasional (TAMRIN) yang pertama (2009-2011).
  • Penulis lebih 10 buah buku termasuk buku bestseller 55 Petua Orang Berjaya.
  • Kini,  lebih 100,000 naskhah bukunya telah terjual di pasaran.
  • Buku Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk Berubah terpilih sebagai Buku Pilihan Pembaca Popular Berita Harian 2008 (Kategori Non-fiksyen).
  • Buku Mengurus Kerja dan Waktu, menjadi rujukan rasmi dalam silibus ujian Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).
  • Ijazah Sarjana muda dari Universiti Islam Antarabangsa dan kemudiannya menyambung di peringkat sarjana (master) di universiti yang sama. Sekarang, beliau dalam proses menyambung pengajiannya ke peringkat PhD.

3. Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre
  • Ketua Moderator Agama iLuvislam.com.
  • Kini merupakan Setiausaha Sekretariat Himpunan Ulama' Rantau Asia (SHURA).
  • Berpengalaman selama lebih kurang 5 tahun sebagai 'murabbi' bagi pelajar-pelajar Malaysia di Mesir, United Kingdom dan Ireland.
  • Bekas pimpinan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).
  • Lulusan Masters Perbandingan Mazhab dari Open Universty Mesir dan Ijazah Sarjana Muda Syariah, Universiti Al-Azhar, Mesir.

Moderator Forum :

Nuur Zaffan Khalid
  • Editor iLuvislam.com
  • Aktif sebagai fasilitator dalam program-program kemasyarakatan di United Kingdom
  • Menjadi motivator dalam program-program motivasi di sekolah-sekolah Malaysia
  • Lulusan Ijazah Sarjana Muda Seni Bina, University of Nottingham, United Kingdom

Penampilan Istimewa


Di akhir forum akan diadakan persembahan nasyid oleh penasyid solo yang terkenal, saudara Muadz.


Daftar Sekarang! Tempat Terhad!

Tempat yang 'available' untuk program ini amat-amat terhad. Siapa cepat dia dapat. Jadi, apa tunggu lagi. Daftarlah sekarang!

Pendaftaran hendaklah dilakukan secara online dengan mengisi borang yang disediakan setelah anda membuat pembayaran.

Pembayaran hendaklah dibuat kepada akaun Maybank :

Nama : Muhammad Ruzaini Ibrahim
Nombor Akaun Al-Wadi'ah : 162 384 809 453
E-mail : admin[at]iluvislam[dot]com

Pembayaran boleh dilakukan samada melalui:

  • maybank2u.com
  • CIMB Click
  • mesin deposit Maybank
  • kaunter cawangan Maybank berhampiran
Anda dikehendaki menyimpan bukti pembayaran dan mengingati tarikh serta masa pembayaran dibuat.

Setelah pembayaran dibuat, anda dikehendaki mengisi borang pendaftaran di bawah:

Klik sini untuk borang pendaftaran Fewwit : Mencari Cinta Sempurna


 Pertanyaan

Sebarang pertanyaan, boleh diemailkan kepada iluvislam.program@gmail.com.


Untuk maklumat lebih lanjut lagi klik disini  
 


Nota 1: Insya Allah saya akan ke program ini bersama Nur....lebih indah dan meriah andai anda semua turut bersama kami di sana nanti...ayuh mari kita bersama mengejar cinta sempurna

Nota 2: Buat Bakiah, maaf kita sedikit lambat memberitau baq tentang usrah online yang bakiah nak join tu...kalau nak lebih lanjut boleh lawat web ni usrah , pada kita untuk permulaan ini bakiah lebih sesuai masuk yang ni dulu...insya Allah makin lama nanti akan berjumpa kenalan yang lebih dekat dan berjumpa mereka, boleh buat usrah secara berkumpulan pula....cuma nasihat kita, jangan jemu mencari ilmu...


Tertekan

Saya rasa saya sedang mengalami tekanan perasaan, dan perkara ini baru terjadi dua jam yang lepas. Perlu diarkan atau dilayan? Nak ulas pun rasa tak guna. Nak fikir pun sampai dah tak larat nak fikir. Nak luah pun rasa macam sia-sia, nanti semua akan akata saya ni tak habis-habis tertekan.

Semudahnya bagi saya, ubat paling mujarab. Baca Quran banyak-banyak. Teruskan jadi ignorant. Lama-lama nanti eloklah semula.

Hmm. Hadap sajalah buat masa ini. Sedangkan abi saya dah 24 tahun hadap masalah ni..saya yang baru 19 tahun pejam celik dengan masalah ni dah nak mengeluh. Bukan lama lagi, kawin nanti kurang dah masaalah ni.

Ayat akhir ni bunyinya macam orang yang positif tapi hakikatnya pura-pura untuk tidak mengendahkan keadaan.

Sekarang ni (01.37 am) saya melarikan diri dari rasa tertekan ni. Tapi bukan lari seorang diri. Larikah namanya kalau ditemani? Nampak sangat sedang tertekan. Cakap pun berbelit-belit. Saya bukan lari dari rumah, tapi saya lepaskan rasa tertekan dengan non-stop menonton sesuatu yang membuatkan saya gembira, saya dengan tanpa hentinya menonton hampir semua episod rancangan siri TV CSI, CSI Miami, dan CSI New York...hah, hilang sekejap semua masalah, disedapkan suasana santai saya dengan 2 cawan nescafe.

Untuk dua tiga hari lagi ni, saya cuma hendak buat apa yang saya rasa hendak buat. Kalau saya hendak tidur dan makan banyak-banyak pun, jangan pertikaikan. Jangan pandang serong. Saya perlukan ruang untuk memperbetulkan kembali jiwa dan hati. Yang penyek. Yang terabai. Dan yang tersepit ini. Kerana masalahnya sampai sudah akan begini, sudah hukum karma kata dunia. Jadi biarlah saya melayan jiwa dari terus kecewa.

Nota 1: Cepatlah sembuh kembali wahai hati dan jiwa. Semoga kembali tenang dan dapat belajar dengan tekun.

Nota 2: Senyum tak bererti gembira...


Nota 3: Berlakon seketika untuk hujung minggu ini, andai hati yang penyek, terabai dan tersepit ini masih belum sembuh...berlakon dengan muka yang ceria agar kursus hujung minggu ni di Perak menjadi kenangan terindah peserta.

Wednesday, December 02, 2009

Kisah Sebuah Pelarian

Apabila saya mengejar, awak lari. Apabila saya lari dan terus bersembunyi supaya tidak diburu...awak memecut pula mengejar. Sebaliknya,awak perlu tahu...dia  asyik mengejar-ngejar sehingga saya terkejar-kejar melarikan diri.

Dikejar saat hati sebetulnya hendak lari adalah satu perkara yang menyesakkan hidup.

Hey, larilah jauh-jauh. Kejar-kejar buat apa. Saya sudah lari jauh-jauh. Janganlah kejar dekat-dekat pula. Saya sudah penat. Apa kamu semua tidak penatkah? Awak pula tidak usah cakaplah. Sudah lama awak penat. Atau, awak memang tidak pernah mengejar langsung sebenarnya?

Saya lari bawa dirilah. Eh, memang sudah lama saya lari bawa diri. Jadi, nasihatkan  diri awak untuk berundur dari mengejar. Jangan lari-lari lagi. Jangan kejar-kejar lagi. Duduk diam-diam. Buat kerja masing-masing.Kita masing-masing masih banyak tanggungjawab yang perlu dipikul. Awak, saya, dan dia kan kesemuanya harapan keluarga..berhenti la dari saya mengejar mahupun saya dikejar oleh awak dan dia..saya bosan...

Pertandingan tamat. Siapa pemenang?

Semuanya kalah.iya, saya dan awak kalah buat masa ni BOOM!..dia pun kalah..


Nota 1: Fahamkah? Tidak, kan. Yeay!...

Nota 2 : Tahu tak, Malaysia adalah pengguna gula ke-8 tertinggi di dunia...saya pulak ade masalah kurang gula dalam badan, so? ( nota ke-2 ni, langsung tak de kaitan dengan entri kat atas..)..hahaha