Thursday, May 13, 2010

Dear Myra Meen> Cupcake Comel

Assalamualaikum..maaf pada pembaca yang lain, enrty ini khas buat Myra Meen, salah seorang sahabat saya di FB dan juga merupakan classmate saya pada semester lepas..Sudah beberapa kali Myra meminta resepi membuat cupcake dari saya..agak tertangguh jg..busy dengan pelbagai perkara....

Kronologinya begini.....Pada mulanya saya hanya menyediakn laksa sebagai menu utama dan cupcake untuk dijadikan pencuci mulut di jamuan akhir semester saya di UiTM..alhamdulillah cupcake coklat yang dibuat disukai semua classmate. Ada yang meminta resepi cupcake...saya fikirkan classmate saya hanya sekadar menyakat...rupanya tidak...sampai di FB masih lagi meminta...ok, saya curi sedikit masa menulis entry ini utk Cik Myra Meen...

Dear...Selamat mencuba...

Bahan-bahannya...
myra, kte tak de guna specific produk...beli sahaja yang bersesuian...yang penting murah dan halal...
  • 300g tepung
  • 350g gula
  • ½ cawan serbuk koko
  • 1½ sdk soda bikarbonat
  • ½ cawan butter
  • 2 sdk esen vanilla
  • 1 ½ cwn susu segar
  • * 2 biji telur  
    Cara-cara, ( Anggaran untuk 18-20 cupcake saiz medium)
  1. Panaskan oven 180C. Campurkan ke semua bahan (kecuali * "telur") dalam bekas mixer. Pukul dengan kelajuan rendah hanya untuk bg campuran itu sebati. Kemudian pukul dgn kelajuan tinggi lebih kurang selama 2minit. Lepas itu tambah telur dan pukul lg dgn kelajuan tinggi selama 2minit lagi.
  2. Sudukan adunan dalam papercups. Kalau nk cupcakes yang rendah, letak tak sampai ¾ tinggi cups. Yang saya buat ada yg tinggi, ada yg rendah. Bakar selama ±20min gitu atau hgga masak. Suhu oven terpulang pd oven masing2, saya guna 170C.
  3. Bila dah masak boleh diletak topping kalau suka. Topping saya tu: ¼ cwn susu pekat + ¼ cwn serbuk koko + ¼ buku butter. Masukkan smua dlm periuk, panaskn atas api & terus kacau, sekejap aje iaitu bila dah bercampur smua & beku sket trus angkat and sapukan atas cupcake yg telah sejuk. Hias ikut citarasa masing2. Kalo tak nak topping...lepas step 2 dan boleh makan...
Nota 1: Myra, resepi laksa nak jugak ke?
Nota 2: Thailand, berbaki beberapa hari untuk menjejakkan kaki kesana....

    3 comments:

    Anonymous said...

    utk ana xde ke?~~fufufu~~

    eelya_khadeeja said...

    bagitahu anta plan nak msk pe..?
    insya Allah kalo ana th crnya..
    ana boleh kongsi resepi..
    kecuali makanan barat..
    ana br nak bertatih-tatih belajar

    Anonymous said...

    Viewwhixterse
    [url=http://healthplusrx.com/does-meridia-work]does meridia work[/url]
    Accuchcauccex