Saturday, December 11, 2010

Banyak cerita

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah.....Alhamdulillah.... Saya sangat-sangat bersyukur pada-Nya, sepanjang teratak usang saya ini dibiarkan sepi...banyak dugaan dan anugerah-Nya yang diberikan saya hargai setulus hati... Bila dugaan datang saya tahu ia datang untuk menguji,dan saya mampu hadapinya kerana Allah SWT tidak akan menduga hamba-Nya melebihi kemampuan.... namun disaat anugerah muncul saya tahu Allah always be my side....


Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia


 
Untuk ketika ini, saya sangat gembira....Yipiee.!!!
Pertamanya sebab result exam semester 4..
Result yang sangat meningkat berbanding semester 3 dahulu...
Alhamdulillah...

Oklah, saya akan menceritakan dengan lebih teratur dan kemas, mengapa saya
 susah sangat nak update blog ini dengan lebih berdisiplin....

Bermulanya, saya sangat-sangat malas mengupdate blog, bila minggu-minggu menghampiri exam final sem lepas, saya sangat sibuk dengan group discussion, final project, dan presentation.. Lagipun disebabkan semester lepas saya hanya ada satu subjek sahaja yang mempunyai final paper dan selebihnya hanyalah final project. Jadi komitmen yang lebih perlu diberikan.

Alhamdulillah, segala usaha untuk semester lepas berakhir dengan  peperiksaan akhir pada 25/11. Saya bercuti semester lebih sikit dari rakan-rakan kelas yang mengambil subjek minor selain sistem. Tetapi saya tidaklah terus bercuti. Sebaliknya saya mengambil kesempatan masa yang ada untuk menghadirkan program, dan melawat arwah pak cik saya ( pada ketika itu sedang tenat di IJN). Sayu hati bila tgk dia tak sedarkan diri dan berada dalam keadaan kritikal.

Ya Allah, masa ini setiap kali saya masuk melawat di ICU, saya akan bisikkan " Pak Cak, akak datang ni, cepat sembuh tau"
Ini gambar arwah sebelum pembedahan bypass jantung dibuat... Sedih tgk gambar2 ni balik..dia sangat2 hepi sebelum dibius..
Pak Cak adalah abang sulung abi saya, dan antara pak cik yang sangat rapat dengan saya. Dihari arwah pergi buat selamanya, sungguh meruntun jiwa kerana hanya 2 minggu sebelum tarikh pernikahan kak ina, anak ketiga arwah. Namun kami redha kerana DIA adalah sebaik perangcang. Dia meninggal betul-betul selepas azan isyak. dan disaat di masih dihujung-hujung nyawa saya berada di dalam bilik ICU tersebut bersama sepupu yang lain dan adik beradik ayah saya yang lain. Sangat merunutn jiwa melihat orang yang kita sayang dicabut nyawa, dan ianya betul-betuk mengingatkan pada saya bahawa kematian itu sangatlah dekat. Semua ahli keluarga termasuk yang jauh dan dekat mengalirkan air mata.. Lobi IJN dipenuhi saudara mara dan sahabat handai arwah.

Selepas selesai semua urusan pengeluaran jenazah dari ICU IJN... keluarga arwah pulang dulu kerumah menyiapkan rumah untuk jenazah dimandikan dan dikafankan. Saya sekeluarga membantu anak-anak arwah unutk dikeluarkan dari bilik jenazah dan dibawa pulang menggunakan van mayat  ke Subang Bestari tempat arwah akan dikemubikan. Ketika di dalam bilik mayat, saya terus membacakan ayat-ayat Al-Quran kepada arwah sementera menunggu van jenazah tiba. Disebabkan arwah tidak mempunyai anak-anak lelaki iaitu keempat-empatnya perempuan. Maka tenaggungjawab ini dipikul oleh abi dan adik-adik arwah yang lain.



Alhamdulillah semua urusan pengkebumian jenazah berjalam dengan lancar. Ok tutup cerita sedih, yang pergi tetap akan pergi. Kita yang masih ada ni, siapkan bekalan untuk kesana juga yang kekal abadi.

Mari kita cerita bab kawin-kawin pulak. haha...

Tapi saya terkilan sikit cerita bab kawin ni, bukan terkilan sebab saya tak kawin,

Bukannya apa, terkilan sebabnya dua perkahwinan ini adalah pada hari yang sama, dan saya perlu memilih untuk menghadiri yang mana satu. Sudah tentu la saya perlu utamakan mana yang saya sudah berjanji iaitu kak ina, anak arwah pak cak untuk ke majlis nya menjadi tukang bagi gift...dan walimatul urus lagi satu adalah kak yatt, saya tidak dapat menghadirkan diri. Dan hanya berkesempatan datang sewaktu majlis pertungan kak yatt sahaja.


Selamat pengantin baru kak ina (cousin) dan faizul.. 

Kak yatt, selamat pengantin baru...moga baitul muslim yang dibina melabarkan lagi sayap dakwah ke selatan..




Cerita program pulak, 

Alhamdulillah sepanjang cuti ni, yang sebenarnya saya masih lagi belum dapat menikmati cuti. Saya sempat ke beberapa program, antaranya Program Daurah Kefahaman Islam & Penghayatan Al-Quran Remaja Masjid Negeri Selangor, dan Kembara Korban.

Mohon maaf, untuk program kembara korban tidak banyak gambar yang boleh di kongsi, kerana camera saya tidak bawa hanya pinjam camera orang, jadi tak boleh la lebih-lebih...dan untuk progam bawah kerajaan negeri selangor tu, saya menjadi fasi.. dan iainya berlansung sehingga 24/12 ni.. dan secara rasminya saya akan betul-betul menikmati cuti semester saya pada 24 ni. Alhamdulillah....


Keempat-empat gambar diatas adalah sebahagian adik-adik kumpulan saya. yang selebihnya malu-malu kucing nak ambil gambar...


Nota 1: Pada yang bertanya tentang result, alhamdulillah result sangat menggembirakan.
Nota 2: Esok akan ke Institut Perguruan yang berdekatan Bandar Tun Razak, ada program disana.
Nota 3: Hari ini dari pagi tadi, tak henti2 saya teringatkan arwah...punca kenapa tiba2 ia muncul saya sendiri pun tak pasti
Nota 4: Alhamdulillah, sem depan saya dapat kerja part time baru yang lebih berkait dengan pengajian saya di UiTM, tapi anak-anak muridku, tugasku sebagai muallimah tidak akan ditinggalkan..kerana i'm already inlove teaching u all...

No comments: