Monday, October 19, 2009

Buat Semua Sahabat

Sehari dua ini saya acap kali menjadi tempat sahabat yang ingin berkongsi masalah, dan masalah mereka ini hampir serupa...tidak boleh fokus dalam pembelajaran. Ada sahabat yang meneruskan pengajian di peringkat universiti dalam bidang pengajian yang dipilih ibu bapa, dan ada juga atas kehendak sendiri, namun akhirnya tidak dapat memahami silibus pengajian sebaik mungkin, dan keputusan peperiksaan yang tidak memuaskan.

Saya sendiri akui, kesukaran untuk memilih pengajian yang sesuai dengan diri kita. Bagi sesetengah pelajar yang memiliki kepandaian yang sangat tinggi, adalah mudah bagi mereka menyambung pengajian perubatan, kejuruteraan dan sebagainya walau tidak berminat dalam bidang tersebut, sebaliknya pula akan terjadi kepada pelajar yang tidak berminat dan agak kurang kepandaiannya dalam bidang pengajian tertentu, tetapi memilih bidang tersebut atas sebab hanya ditawarkan bidang tersebut dan jua kerana pilihan ibu bapa.

Namun apabila kita sudah pun berada selangkah dalam bidang tersebut teruskan sahaja selagi termampu dan berdoalah kepada Allah swt agar memberi kekuatan untuk kita menamatkan pengajian tersebut dengan sebaik mungkin.

Buat sahabat yang disayangai...

sedikit kata-kata Einstein, yang boleh menaikkan semangat untuk kembali bertenaga dan terus berusaha dalam pengajian masing-masing..

"Never regard study as a duty but as an enviable opportunity to learn to know the liberating influence of beauty in the realm of the spirit for your own personal joy and to the profit of the community to which your later works belong."

All the best to you all...

No comments: