Wednesday, November 04, 2009

Ayam Masak Merah

Sejak dua menjak ni...
saya sangat obses untuk mencuba resepi-resepi baru...asal jer jumpa resepi baru dekat mne2
(majalah,tenet)mule la gatal tanagn nak cuba, jadi ke tak tu lain citer...

yela..dengan kelapangan waktu yang sentiasa ada...semenjak lepas raya puasa lepas...
tambah-tambah lagi dengan rasminya menyandang jawatan suri rumah sepenuh masa ..ke bibik sepenuh masa...mana2 la...
semua kerja rumah dari cuci kain, lipat kain, mengemas dan segala-galanya
agar rumah dalam keadaan bersih dan selesa...
saya tidak terlepas dari tugas memasak walaupun saya ni tak la pandai sangat masak...saya ulang sekali lagi saya tak la pandai sangat masak...huhu

untuk semalam saya buat tomyam ayam untuk adik-adik masa lunch...semalam rumah ni ramai sikit yang ade sebab adik saya dekat UiTM Shah Alam balik sekejap, sebab jarak final exam dia tuk next paper lambat lagi...kalo bab2 buat tomyam saya ok jer, senang je nak masak tomyam...sebab tak guna santan...

tapi tu citer semalam...saya nak story dekat korang semua apa saya masak untuk lunch hari ini...
sodap....saya buat ayam masak merah..tapi tak sepenuhnya saya yang buat la...umi balik sekejap ke rumah masa waktu rehat dia sebelum start mengajar sesi petang..dia buatkan kuah ayam masak merah tu, saya lak kena goreng ayam tu....sambil-sambil goreng tu saya jeling-jeling gak tengok bahan yang digunakan...lepas ni senang la kalo nak masak sendiri dan nak dapat rasa yang sebijik macam masakkan umi.

So, saya nak share dengan pembaca semua resepi ayam masak merah keluarga saya...cuba jangan tak cuba....makanan kegemaran saya ni...


Ayam Masak Merah

Bahan untuk dikisar:
30 gm cili kering
30 gm halia
20 gm bawang putih
90 gm serai
200 gm bawang besar

300 gm tomato
200 gm minyak masak
Garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa
1.5 kg ayam dipotong 10 bahagian dan digoreng setengah masak

Cara: Pijarkan minyak dalam kuali kemudian tumiskan bahan-bahan yang sudah dikisar hingga garing. Setelah itu masukkan ayam yang telah digoreng terlebih dahulu, garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa. Gaulkan hingga sebati dan rata. Apabila telah kering bolehlah diangkat.

ha...dah siap pun, tak la susah sangat....saya pun dah lapar ni...makan dulu ea.... :42:..nyum..nyum..

2 comments:

Anonymous said...

minat msk gak...huhuhu..

eelya_khadeeja said...

radzi..

bagus2...senang orang rumah radzi nnt bila dah kawin...