Wednesday, November 18, 2009

Mesej Lamaran

Kebetulan, beberapa hari yang lalu seorang kawan saya menyambut ulang tahun kelahirannya. Maka semalam saya pun menghubunginya melalui SMS sebagai tanda ingatan sempena hari lahirnya itu. Saya sudah terlewat sebenarnya tapi memandangkan ini kawan, saya tetap menghubunginya juga. Hari lahir saya tak pernah dilupanya, takkanlah saya hendak buat tidak tahu pula kan.
Saya: Salam. Saya tau dah lambat dua hari dah ni. Tapi tak kira. Nak ucap jugak. Happy birthday!
Dia: Thanks. Ni lambat ni, bolehlah nak request something ni.
Saya: Disebabkan saya saya baru je konvokesyen diploma dan insya Allah akan menyambung degree disember ni dan bekerja mengajar mengaji budak2 sekolah rendah,maka diizinkanlah nak request apa-apapun. Cepatlah nyatakan hajatnya tu.
Dia: Haah kan. Awak dah hadis diploma dan degree awak tinggal 2 tahun je lagi kan. Erm. Saya pun dah masuk tahun ke empat rasa tak salah kalau saya pulang ke Malaysia, meet you and i  marry you. Saya rasa awak pun dah patut pikir tntang jodoh.

Dia ni biar betul, takde signal...takde perantaraan..tup2 terus ke tujuan sebenar...berjangkit demam ngan aku ke..( mengomel sendiri)..mesej nya belum dibalas lagi 

Saya sedang makan nasi waktu tu. Terberhenti sekejap. Saya mencongak-congak. Tengok jam pada Hanset sudah 1.30 pagi. Budak ni melawak apa tengah malam waktu macam  ni (kantoi saya suka makan tengah malam). Tapi mengenalinya sudah hampir lapan tahun, saya tahu dia sekadar melawak. Dia sentiasa penuh dengan lawak, tapi tak pernah lagi melawak bab2 kawen ni. Walaupun sebenarnya saya sendiri tak pasti dengan tindakan dia.

selepas 30 minit baru saya balas mesejnya...
Saya: Eceh. Set-set doktor ni bukan ke suka kahwin lambat. Ini lain pulak tiba-tiba ni. Kot ye pun nak melawak, tunggulah saya merasa bekerja dulu. Tapi kalau tadi nak request saya card ape2 ker, belanja makan ker, kek besday ker, hadiah best2 ker memang tak de hal la.
Dia: Alamak. Saya silap cakap ke tadi? Ni macam dah jadi SM Salim ni. Kalau ku tahu…
Saya tak terus membalas. Dalam hti saya berkata, Kalau Ku Tahu tu tajuk lagu SM Salim tu ke? Saya kan sedang makan nasi, tidaklah pula saya terus nak mencari dan menghayati bait-baitnya. Kebetulan selepas itu saya ada usrah dengan group usrah saya, jadi saya pun abaikan saja dulu mesej kawan saya tu.

Usrah online pada pagi tu berlanjutan selama 2 jam lebih. Punyalah luas topik kupasan kami pagi.  Sangat banyak pengisian walaupun tak bersua dan hanyalah di ruangan maya sahaja.Selesai usrah, saya sudah mula tidak sedap badan semula( demam sebab terkejut dengan mesej lamaran tu jgk ke?)

Demam saya ni masih belum sihat sepenuhnya. Jadi, saya terus tidur. Maka, tertangguh lagilah misi hendak mendengar lagu itu (nampak sangat kesungguhan tu tak berapa nak ada sangat).

Selesai Subuh tadi, barulah saya membuka Youtube. Saya cuba menghayati liriknya. Aduh. Adakah semalam saya sudah secara nyata membuat seseorang kecewa? Yang dia pun satu. Melawak tak kena masa, Melamar tak kena gaya. Saya tengah makan nasi waktu tu. Fikir tak panjang. Taip mesej pun menggunakan tangan kiri. Tak berkat langsung. Huhu.

 Tapi nak buat macam mana, kan. Memang ada benda dalam hidup ini yang kita tidak perlu lanjutkan ke bab seterusnya. Setuju? Pengajaran untuk diri sendiri:
1) Jangan buka mesej waktu tengah makan nasi. Otak pendek waktu tu. :lol:
2) Jangan balas menggunakan tangan kiri. Kurang berkatnya nanti. Kalau balas dengan tangan kanan, manalah tahu nanti ada perkara baik yang nak jadi, kan.
3) Erm. Jangan letak harapan pada kawan sendiri. Kena ingat sampai mati.




Nota 1: Si Pelamar, ampun. Kawan selamanya eh? <—- Ayat budak-budaklah pulak, kan..kan...


5 comments:

BaQ said...

waa...bestnye ade org lamar..nk jgkkk..lalalala~
khaty, cmne nk join usrah on9 tu?nk join jgk..huhu..x dpt live, dpt on8 pn jdla

aNdi.Hanin::حنين said...

salam kak kathy..
lame x jenguk2 sini.

amboi..mcm wangi je nasik minyak. hehehehe.

eelya_khadeeja said...

baq> best ker?...terkejut ade la...
yela bila kawan kita yg dh lama knl..
boleh kate kwn baik...sama2 nakal masa sekolah dlu...tiba2 melamar..mahu terkujat kite...

pe2 pn kita minta dia tunggu kte hbs blaja kalo dia btl2 serius...

psl usrah online tu...dia gune yahoo mssgr...tp waktu dia x fix sgt la..kdg2 kul 2 3 pg..sbb ahlinya kbnykkn stdy oversea...nnt kita bg id ym nya dekat baq k..boleh join group br

andi>
wslm...haha...xder nyer...bau nasi minyak tu ditangguh dua thn lagi kot..

tawakal said...

bgs apa yang awak paparkan .blh saya jadi kwn awak

tawakal said...

bgs la crita awak