Saturday, January 02, 2010

Cerita 2009 ( Edisi Pertama)

2009 dan saya : Apa Ertinya?

Sekejap sahaja rasanya masa berlalu, teringat kembali detik malam 11.59mlm, orang ramai berkumpul menanti detik sambutan tahun baru di serata tempat. Ada yang berkumpul di KLCC, ada di dataran merdeka dan banyak laagi tempat lain. Tak kurang juga yang mengambil kesempatan dan peluang yang ada sempena sambutan tahun baru ini untuk menyaksikan pertunjukkan bunga api dengan penuh bercahaya.

Namun bagi saya, lebih selesa untuk saya berehat di rumah dan melihat semua sambutan itu hanya melalui siaran televisyen sahaja. Memikirkan percampuran antara lelaki dan perempuan yang tiada batas dengan keadaan larut malam dan merbahaya, antara faktor penyebab saya tidak pernah menyertai mana sambutan tahun baru di luar. Bagi saya perubahan tahun seperti 2008 ke 2009 dan 2009 ke 2010 hanyalah satu peralihan angka, bukan lah satu sambutan yang perlu diraikan seperti Awal Muharam. Saya tidak membalas mana-mana sms tahun baru yang diberikan mahupun menerima mana-mana ajakkan sahabat unutk keluar menyambut tahun baru, maaf andai ada yang berkecil hati. Program Task Force anjuran KARISMA yang dijadualkan pada malam tahun baru juga saya biarkan sahaja.

Cuma, apa yang membuatkan saya ingin menulis mengenai 2009 ini adalah kerana....

2009 sangat membawa erti dalam kehidupan saya, kehidupan saban hari dilalui dengan memikul tanggungjawab sebagai anak, daie, pelajar, kakak kepada 5 adik-adik, dan hamba Allah. Sesungguhnya peristiwa sepanjang 2009 yang berlaku secara terancang mahupun tidak telah mendewasakan saya unutk berfikir lebih rasional, bercakap dengan penuh hikmah, bertindak dengan penuh sopan, bekerja dengan penuh ikhlas dan menyedarkan saya akan besarnya tanggungjawab yang perlu dipikul saban hari serta Allah swt itu cinta yang Agung Seagungnya..

Andai ada yang bertanya kepada saya, saat manakah dalam frasa hidup saya ingin saya kenang dan terindah?

Pantasnya saya pasti menjawab: sepanjang 2009 adalah jawapannya.

Nota 1: Insya Allah akan ke Kompleks PKNS petang ini, sekadar meluangkan masa untuk adik-adik yang akan kembali ke asrama meneruskan sesi persekolahan 2010.

No comments: