Wednesday, March 17, 2010

Kanak-Kanak

Betul tak, andai saya katakan kanak-kanak sangat suci dan tidak pandai menipu?..
mereka mempunyai jiwa yang terlalu tulus,

Saya pernah membuat sedikit kajian dalam menilai peribadi kanak-kanak...
Anak-anak didik saya, di kelas mengaji yang saya jalankan sekitar jam 6 hingga 9 malam...
Saya bertanyakan kepada mereka, tentang baju yang saya pakai,
"Cantik tak Baju ustazah?" Soalan untuk memancing jawapan dari mereka...
"Dengan ikhlas, Salah seorang anak murid saya menjawab, tak lawa la ustazah..." tanpa kata-kata berbunga, mahupun sekadar menjaga hati...sungguh jujur dalam kata-katanya...
Begitu juga jika ada resepi baru yang saya cuba, anak-anak murid saya lah hakim yang paling jujur dan ikhlas mengomen masakan saya.



Tapi kenapa dewasa ini, terlalu ramai antara kita, sanggup berpura-pura dan menipu hanya menjaga hati kawan? arghh kadang-kadang saya juga turut begitu...susah untuk menyatakan apa yang terbuku dihati...

Saya marah dengan dia, tapi didepannya masih boleh senyum...
Dia melakukan perkara yang melanggar syariat, saya hanya mendiamkan diri seolah-oleh menyokong pula perbuatannya...
Dimanakan keberanian untuk menegakkan sesuatu yang salah, menyatakan apa yang terbuku dihati??

Nota 1: Alhamdulillah, hari ini saya mampu jua memperlihatkan tindakan saya yang memang betul-betul marah!... pesanan arwah pada saya suatu masa dulu..." Awak, ada masanya awak perlu tegas, jika awak tidak mahu bersusah dikemudian hari" lembut bukan bereerti memberi ruang pada orang lain untuk menindas awak"
Nota 2: Seminggu dua akan datang ini, bermula lah perjalanan menyiapkan semua final projek dan test yang berderet-deret....dan kerja part-time yang sentiasa memenuhkan jadual yang sedia ada..nak buat macam mana, bila buat keputusan untuk tidak mengambil PTPTN, kena la h cari sumber keewangan yang lain.

No comments: