Sunday, June 26, 2011

Sudah 3 Minggu

Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah sudah melepasi 3 minggu saya menjalani praktikal di jabatan HIMS di banggunan IJN. Semuanya berjalan lancar dan bermacam-macam ilmu yang diperolehi dan dipelajari dari staf-staf di jabatan HIMS. Bemula minggu pertama saya di tugaskan melakukan proses 'culling',  minggu keduanya 'appoinment' dan minggu ketiganya 'affix' . 

Ketiga-tiganya berbeza tetapi berhadapan dengan bahan kerja yang sama iaitu PMR (Patient Medical Records). 

Tugasan Culling
Tugasan minggu pertama ini bagi saya sangat meletihkan kerana saya perlu mengadap tiap-tiap fail dan menyemak no setiap fail (failnya seperti di dalam gambar diatas) jika  nombor PMR itu berada dalam senarai yang diberikan pada saya sebelum memulakan tugas, saya perlu membawanya keluar dari raknya dan diberi pada kawan yang bertugas sebagai 'runner' untuk menyusun fail-fail yang telah dikeluarkan ke dalam kotak dan dibawa ke bilik 'affix' untuk ditampal pelekat yang diberikan oleh 'commercial records center' kerana rekod itu sudah menjadi 'semi-active'( bermaksud rekod yang sudah jarang-jarang digunakan tetapi masih diperlukan). Pada mulanya saya membuat tugasan culling ini saya jadi tersangat 'blur' masakan tidak saya perlu mencari fail tersebut menggunakan nombor fail sahaja. KELIRU sangat-sangat dan lebih memeningkan failnya tersangatlah banyak. Namun pada hari kedua, alhamdulillah saya sudah mendapat rentak kerja dan sudah boleh melakukannya dengan cepat. Tugasan saya dipantau oleh En.Amri.

Tugasan Appoinment
Tugasan ini adalah pada minggu kedua, tugasan ini lebih mudah kerana senarainya tidak lah banyak seperti 'culling' saya masih mendapat senarai fail yang perlu dicari cumanya fail yang dicari bukanlah untuk dihantar ke 'records center' tetapi fail itu perlu untuk Dr. dan pesakit yang ada temujanji pada 3 minggu hadapan. Dalam proses pencarian fail, saya perlu menjelajah ke 3 bilik fail iaitu di stor 1, stor 2 dan stor simpanan fail tebal. Ya, memang agak penat, tetapi gembira kerana saya dapat mengetahui dengan lebih lagi sistem penyimpanan fail yang dilakukan oleh IJN dan jika ada masa kelapangan saya boleh membelek dokumen dan x-ray yang ada dalam PMR tersebut, banyak ilmu yang saya dapat. Untuk tugasan ini juga saya diberikan sebuah troli untuk digunakan bagi menyimpan PMR-PMR yang telah dijumpai untuk tujuan temujanji. Setelah kesemua PMR dicari, saya akan mengkelaskan PMR tersebut kepada 3unit dan diletakkan 'tag' ( meletakkan labelr pada setiap fail yang diikat. Tugas nya perlukan banyak tenaga bermula dari mencari fail sehinggalah 'membundlekan' nya. Selain daripada mencari fail, mentor saya En. Faizol turut mengajar bagaimana melakukan 'filing'( istilah ini digunakan jabatan HIMS untuk menyusunkan  semual fail-fail yang selesai digunakan untuk appoinment ( temujanji dengan Dr) di rak-rak asalnya. Rumusan untuk tugasan ini , tugasan yang menyeronokkan dan baru saya tahu apa yang berlaku disebalik sesuatu temujanji antara Dr.

Tugasan 'Affix'
Tugasan minggu ketiga ini bagi saya paling mudah kerana saya hanya perlu menampal 'sticker' yang diberikan 'records center' . Begini, setelah orang-orang yang ditugaskan melakukan culling, mengeluarkan fail-fail yang telah di 'appraisal'( istilah dalam bidang rekod management untuk rekod-rekod yang dinilai samaada masih perlu sebagai fail atau rekod yang aktif atau dijadikan semi-active). Fail akan dimasukkan kedalam kotak oleh runner dan dihantar kebahagian affix dan diletakkan stiker. Itu sahaja tugasan saya di minggu ketiga dibahagian tersebut. Mudan tetapi bagi saya membosankan! haha....Cumanya pada hari selasa minggu ketiga saya diminta menggantikan salah seorang staff yang MC pada hari tersebut sebagai staff yang menjaga walk in. Mesti ada yang tertanya-tanya apa dia 'walk in' ?  ok, tugasan ini memerlukan saya menjawab talifon dan menerima permintaan dari mana-mana jabatan-jabatan di IJN yang mahukan PMR secara kecemasan dan staff yang bertugas di HIMS bahagian walk in perlu mendapat PMR yang diminta dengan kadar yang segera terutama jika PMR itu diminta dari unit emegency ( kecemasan). Satu benda yang pasti apabila bertugas di bahagian 'walk in' ini, talifon meja tidak akan berhenti berdering. haha.  dan memang manjadi front line pada jabatan HIMS, dan sudah tentu saya berasa seronok apabila dipilih di bahagian walk in, kerana 'deal' dengan orang .

Ha, itulah rumusan saya sepanjang 3 minggu di IJN. Seronok walaupun sedikit memenatkan. Insya Allah minggu ke empat saya akan ditugaskan di bahagian ' Merging'  pula, saya pun tidak pasti apa tugasan yang saya akan lakukan. 

Nota 1: Menilai seseorang memerlukan ilmu tertentu, jangan mudah menilai hanya kerana luarannya
Nota 2: Dimana saya berada, gelaran ustazah pasti akan kedengaran hanya kerana saya memakai tudung labuh, jauh disudut hati saya, saya aminkan setiap percakapan manusia-manusia itu, sekurang-kurangnya bukanlah perkara yang tidak elok dilabelkan kepada saya, tetapi itulah manusia,

No comments: