Friday, July 08, 2011

Generasi

Masa kian menghampir,
Makin aku dibuai seribu satu ketakutan,
Takut untuk menjadi penerus generasi,
Takut menjadi penghubung dua generasi,
Generasi kini yang kian rapuh imannya,
dan generasi akan datang aku aku sendiri gerun membayangkan.
Mampukah aku mendidik anak-anakku kelak dalam dunia
yang makin menggila ini.


Amarahku kadang-kadang menggunung tinggi,
Tatkala anak-anak muda kini yang umurnya,
bolehku anggap pejuang agama,
Tetapi hanyut dibuai cinta dan pergaulan berleluasa,
Ada juga yang solatnya tidak ditinggalkan seiring maksiat dilakukakan
Menerjah fikiran ku kemanakah perginya kemanisan iman dari solatnya


Tidak kurang juga yang menjadi sahabatku tetapi sangat liat untuk bersolat,
Sudah seribu satu cara aku berkias mengajaknya,
Tetapi sudah pasti akan ada seribu satu alasan darinya untuk tidak bersolat.


Semuanya berada didepan mata, tetapi aku malu menjadi hamba-Mu Ya Allah
kerana lemah dan tidak mampu berbuat apa-apa.

Aku mohon pada-Mu Ya Allah kurniakan aku peneman hidup yang mampu
aku jadikan pemangkin cintaku pada-Mu Ya Rabbi...

No comments: