Tuesday, September 06, 2011

Bayi

Assalamualaikum wbt

Hari raya yang lepas, ketika mengikuti keluarga dan Pak Long ( abang kandung ummi saya ) beraya di Perak. Saya sempat berbual-bual kosong dengan pak long, sampaikan pada satu topik berkaitan pekerjaannya menjadi sukarelawan di Jabatan Agama Islam yang tugasnya membantu Jabatan Agama dalam mencegah maksiat, khalwat dan juga yang melibatkan akidah. Pak Long ada menceritakan pada saya minggu sebelumnya beliau ada membuat operasi bersama Jabatan Agama untuk mendekati golongan pondan dan menasihati mereka. Yang sangat menyedihkan kata Pak Long ada sebahagian golongan pondan ini adalah dari latar belakang yang sangat hebat seperti dari sekolah Maktab Mahmud dan Lepasan Universiti terkemuka di Malaysia.

Cerita dan terus bercerita, tiba-tiba Pak Long menunjukkan gambar di dalam kamera digital nya satu demi satu, dan sampai di satu gambar ini Pak Long sekadar menguji saya. Dia bertanyakan pada saya tentang gambar di bawah ini dan meminta saya meneka samaada bayi di dalam gambar tersebut bayi berketurunan apa? Saya tanpa berfikir panjang terus memberi jawapan, "Keturunan India la" kan ada tanda di dahinya. 

Bayi tersebut


Rupa-rupanya saya silap...

Menurut penceritaan Pak Long pada saya bayi tersebut adalah berketurunan Melayu dan beragama Islam, ia dilahirkan oleh wanita melayu dan kemudian ibu bayi tersebut menjual anaknya kepada keluarga India dengan nilai RM4000. Ya Allah, memang saya terkejut sangat-sangat, apa yang terjah di fikiran saya ketika itu adalah akidah bayi tersebut di masa hadapan kelak, Sambung kembali cerita Pak Long saya, Urusan perdagangan bayi itu telah diketahui oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan mereka bertindak segera dengan menyerbu rumah keluarga India tersebut dan mengambil bayi tersebut dan kini berada di bawah jagaan JKM. Alhamdulillah, bayi tersebut di azankan semula oleh staff JKM dan selamat di bawah jagaan JKM. Kata Pak Long lagi, mengikut cerita-cerita dari orang-orang kampung berdekatan ibu bayi itu menjual anaknya kerana dihimpit kesusahan. Wallahualam

Ya Allah, bayi ini sangat suci


Berbaju Oren, maid kepada pasangan India yang membeli bayi tersebut
Apa yang saya dapat dari peristiwa bayi ini adalah betapa mudahnya ibu tersebut menjual bayi dan lebih menyedihkan bayi terbut dijual kepada keluarga yang bukan beragama Islam. Mungkin disini perlunya pihak Zakat dan badan-badan lain bekerja lebih untuk memberi bantuan kepada masyarakat yang dalam kesusahan supaya peristiwa sebegini tidak berlaku lagi.

Nota 1: Saya takut memikirkan akan datang apa yanh jadi pada ummah, sentiasa mendokan Allah swt menjaga iman dan memandu hati-hati kita semua kearah kebenaran.

No comments: