Monday, March 01, 2010

Saya Masih Ada Perasaan Marah, Jangan Lupa Tu

Assalamualaikum wbt

Ada beberapa perkara yang cukup senang boleh membuatkan saya rasa bengkeng. Bahasa Inggerisnya kita sebut irritated. Hal ini akan terjadi bilamana:



1) Saya tahu bahawa saya perlu membuat sesuatu itu tapi ada pula yang sibuk-sibuk hendak mengingatkan sampai berkali-kali. Pantang betul saya. Contoh yang paling kerap berlaku sekarang ini ialah ketika di melakukan tugasan asgmnt mahupun meminta sesuatu dari saya . Saya tidak pernah lupa apa yang perlu saya selesaikan. Itu memang prinsip kerja saya. Saya sanggup balik lambat untuk memastikan kerja saya selesai dengan sempurna. Tapi ini tidak. Saya sedang berada dalam waktu kerja pun, berkali-kali telefon untuk mengingatkan hal yang sama. Saya sudah beritahu bahawa saya tahu dan akan maklumkan  selepas semuanya selesai. Tapi selang lima minit,  telefon lagi. Menyampah ok. Menyampah sangat.

2) Saya terpaksa menyudahkan kerja orang lain. Yang ini dari dulu pun memang saya cukup tidak suka. Sebab bila saya ada kerja, saya tidak akan membiarkan ia terbengkalai dan membiarkan orang lain pula terpaksa menyudahkannya. Tapi, mengenali beberapa orang rakan di tempat kerja begitu, serius mereka lebih sudu dari kuah. Lembut tulang dari lidah. Bila bercakap punyalah nampak macam rajin. Tapi sudah-sudahnya, kerja dilambakkan kepada orang lain.
Contohnya, pagi tadi saya ada kuliah, petangnya saya ke arkib menyipkan kerja, sudah saya bagitahu lebih awal lagi tentang bahagian yang saya sudah siapkan seperti yang dikehendaki. tiba-tiba saya diminta menyiapkan kerja orang lain pula yang tak sempat siap...Kalau ikutkan sampai ke petang. Dah la saya kena mengajar petangnya. Dan ada banyak sangat lambakan kerja terbengkalai yang terpaksa saya sudahkan. Bengang gila saya. Memang berubah sungguh air muka saya sepanjang menyudahkan segala kerja itu.Anak murid saya pun boleh perasan..

3) Saya diberitahu tentang apa yang saya tahu dan diminta mengubah pendirian. Saya tidak suka. Saya ada prinsip saya. Buat apa saya ubah prinsip saya untuk menyedapkan hati orang lain. Tak kuasa saya. Siapa yang meminta tu, pandai-pandailah sedar diri yang setiap orang di dunia ni ada pendapat dan pendirian yang tersendiri. Kau suka pakai skirt, dan aku tak suka tengok orang pakai skirt. Boleh kau suruh aku ubah prinsip aku tu? Minta maaflah, cik. Fikir logik pun sudah tahu siapa berada pada prinsip yang lebih waras. Saya tak gemar orang tak waras ideanya menyibuk-nyibuk dengan prinsip saya.

4) Ditipu untuk manfaat diri mereka. Ya. Semua orang pun tak suka ditipu. Tapi ini kes yang macam ni. Dia kata tak tahu ini dan itu, minta saya buat...tapi bila dia senang dan tak perlukan saya...senang2 buat tak peduli dekat saya! ada ke patut...

5) Orang yang tidak mengenali saya membuat penilaian tentang saya. You better shut up, mate.
Ya. Hakikatnya saya sangat irritated pada hari semalam dan hari ini. Saya tahu ada di antara mereka yang menjadi punca saya begini ada membaca di sini. Kali ini saya cum.a hendak mengatakan ini: Ada saya kisah???

Nota 1: Orang buat pada saya, saya balas semulalah. Balas guna entri macam ni pun cukuplah. Saya puas. Walaupun balasan secara fizikal adalah seperti mustahil untuk saya kenakan kembali kepada mereka. Allah tu ada. Nanti biar Dia yang balaskan.

Nota 2: Nak kata apapun katalah. Saya tak kisah. Saya menyatakan prinsip dan pendirian saya. Anyway, ini dunia saya. Siapa kecoh nak bangkang semula perkara 1 hingga 5 tu, buat di dunia masing-masinglah. Saya tak harap ada yang menipiskan lagi threshold level saya dengan perkara-perkara yang cukup irritating ni.

Nota 3: Saya manusia biasa. Saya pun berhak bersuara dan marah.

2 comments:

Anonymous said...

salam..
sbr ye kak deeja oi..
'sesungguhnye Allah bersama orang2 yg sabar'

btul3..kte sume ade prinsip msing2 knpe nk ubh utk sdpkn hti org laen..=)
~~fuzah

eelya_khadeeja said...

fuzah>

itu la, alhamdulillah kesabaran setakat ini sentiasa bersama akak, tapi kdg2 situasi ni buat kita naik angin...


huh!